Učitelj

96 Учитељ

бројни неизбежни погрешни одговори задржавају исто тако: као и добри. И наравно није ни чудо кад се у најбољем случају ипак нађе у свести ученика изобиље појединаччих дата које не здружује никаква особата већ само површна чисто мисаона веза. Па и она, ако је у почетку била присутна, нпр. приликом истицања циља не може се наравно одржати пошто је темељита испарчаност оног усамљеног јединства разори до темеља. Ђаци имају „делове у руци“ (по Пете-у) „али само на жалост немају духовне целине“. Накнадна причања у на стави смањују и степен драматичности, а тиме постају не инте-_ ресантна и немоћна, већ причања која не претпостављају ништа. У осталом зашто би деца у опште све морала разумети интелектом а не осећањем» Прва и најважнија разлика јединствене методе од методе развијања и настављања догађаја у настави је обрађивање целог, по себи уједињеног, формираног и најјачим осећањем прожетог догађаја односно једног целокупног доживљаја. а

С овим се најзад ушло у једну новину: основа целокупне наставе је доживљај. Доживљај је освајање целокупне свести од стране једног догађаја и по том јединствен одговор свести на тај догађај. Оба процеса су готово једино емоционалне природе, и то што су више емоционални толико је дубљи доживљај. Свесне постају већим делом само најдебље линије доживљаја, а све остале појединости кристализују се по мало из сећања. Зато је дубина дејства тако велика, јер све што. је у вези с доживљајем формира се по свима странама свести и са њом се истовремено уједини тако чврсто да се готово од свега не изгуби ништа.

У психолошком институту за експерименталну психологију, где сам имао част да сарађујем и ја скоро 7 год., вршили смо експерименте и над децом, али само више у циљу усавршавана методе дечје психологије него педагогике. Но с друге стране били смо у тесној вези с учитељима (гимназијским или основних школа било је свеједно, пошто се сада образују и једни и други на универзитету, од када су укинуте

учитељске школе) с којима смо одлазили у њихове разреде,

које добијају, сем сталних учитеља, на више недеља, и присуствовали разним покушајима у примењивању педагошких. метода.