Učitelj

88 Учитељ

омладине. Тесно домаће двориште и загушљиве школске учионице замење су, кад год је могуће, широким игралиштима ван градске прашине и свежим ваздухом пуним сунца. Више се не цитирају Тациг и Виргилије нити се тражи лепота у романима Милована Видаковића и песмама Симе Сарајлије. Данас се ревносно читају извештаји са спортских утакмица, чији финали егзалтирају омладину. Наша школска омладина свакако зна више имена славних бекова и голмана него имена разних Лујева, Хенриха, ћелавих и глупих, каквих је пуна општа историја.

Ово оријентисање омладине ка спорту, ка физичком снажењу природна је реакција на минуле оружане, физичке сукобе народних маса, у којима је немилице трошена и утро: шена огромна енергија снаге нашега народа. По закону инерције испражњено се мора попунити. Изгубљена енергија се мора повратити. Омладина то инстинктивно чини. Али ово оријентисање ка спорту природна је реакција, и ако несвесна, на целокупни васпитни и школски систем који влада код нас.

Парадоксално али је истина да конзерватизам нигде није тако упоран као у области школске политике. На свима пољима јавног и духовног живота осећа се прогрес, само је у школи стагнација. Тешка предратна прашина још увек покрива зидове школске а светлост новога доба и живота не допире до школских клупа. Осећа се тешка и плеснива атмосфера у школи. Дисхармонија између наставника и ђака 340штрава се а између родитеља и деце доводи врло често до очајања. Све ово изазива неповерење родитеља према школи и обратно тешке прекоре школе родитељима.

А и родитељи и школа оптужују омладину. Кажу да је "талас лењости захватио ову и сваки интерес за науку и рад умртвио. Омладина је дакле стављена на оптуженичку клупу, лишена могућности да се брани; чак је и осуђена и ако не саслушана!

Ко, дакле, тужи омладинуг ИМ с каквим правом» Родитељи врло често, скоро увек заборављају Исусове речи: „Врачу исцели се сам“ или „Не судите да не будете суђени!“ А врач је тежак болесник. Он својом болешћу кужи своју околину, децу своју. Он својим животом заразно утиче на подмладак свој и код овога ствара навике које после оглашава за по-