Učitelj

220 Уцпите љ

ниво тежака, у којима лежи главна снага народа. Ту- снагу широких слојева народа треба најпре пробудити, а онда је употребити за подизање њиховог властитог благастања, па онда за рад на добро свога народа и човечанства.

Грундвиг је препоручивао, да се младим нараштајима у зрелијем добу кад су пријемчиви за максиме живота, отворе нови видици и да им се покажу путеви, којима треба да иду кроз живот. Младим људима од 18—80 година, дакле после бурног младићског доба, треба дати могућности да се васпитају и да уче, јер они дотле имају и свога властитога искуства којим могу да се користе.

Ученик и сарадник Грундвигов Кристан Колд и многи други практични наставници оживотворили су Грундвигове идеје и отворили школе за народ, у које су долазили млади сељаци у зимско добо, проводили извесно време са својим наставницима и учили оно што им је за живот било потребно. Те данске високе школе за народ потпуно су приватне установе, које се издржавају приносима ученика, који у њима живе интернатским животом, по упуствима својих наставника, који стално с њима проводе време. Држава за овакве школе у извесним случајевима даје помоћ, али се не меша у стварање и извођење њихова програма. Наставници са ученицима сами стварају програм, који се састоји у заједничком раду у економији, заједничком читању, песмама и разговору. У школама се читају интересантна поглавља из данске и опште историје, читају се примери из лепе књижевности, а од предмета се предаје оно што је у вези са непосредним животом и што ученике интересују. Поред историје ту се предају интересантије партије из хемије, физике, геометрије и социологије, и то све у вези са практичном применом и радом. Млади се људи ту упознају, у колико је то могуће за неколико месеци, са проналасцима науке, те са културним стањем Данске и других народа. 7 Ученици кад сврше ову школу нити добивају каквих сведоџаба, нити полажу испите, него обогаћени знањем и оспособљени за даљи самостални рад, са пробуђеним интересом“ за многе ствари, враћају се у своја села да тамо наставе живот. Када се врате својим кућама ученици високих народних школа, не само да боље уреде свој дом и своју економију