Učitelj

Конгрес у Хелзингеру ; 921

ен

него они видну улогу играју у животу своје општине и оснивању и раду земљорадничких задруга и у свим другим јавним пословима.

Данска је захваљујући својим народним школама земља слободних сељака, јер преко 90 земљишта припада сељацима, и земља задруга, јер код њих постаје све врсте земљорадничких задруга у великом броју, земља се рационално искоришћује, те је сеоски живот добро уређен и сељани уживају благодати напредне културне земље.

У Данској има данас 55 таквих школа, кроз које прође годишње 9000 ученика, од којих мушкарци свршавају течајеве зими, а девојке лети.

Грундвигове идеје и високе народне школе имале су уплива и на уређење државних школа, те тако модерно педагошко схваћање продире лакше у данске и скандинавске школе, него што је то случај у другим државама. Данска држава полаже велику важност на уређење својих школа, те највећи део свога буџета троши на њих. Конгресисти су поред тога што су слушали предавања о школама ио њиховом духу, имали прилике да неке од њих посете и да се са њиховим радом у неколико упознају.

За време самог конгреса приређене су нарочите изложбе данских и скандинавских школа, те се по цртежима и дечјим радовима, нарочито радом „слојда“ могао да види који дух влада у школама у скандинавским државама и које се методе употребљавају. Сви нови правци модерног васпитања нашли су одјека и успехом се примењују у скандинавским школама. Најмодернија школска учила уведена су у школе и олакшавају сваки рад.

Поред приказивања скандинавских школа приказане су на конгресу нове школе у Швајцарској, Немачкој и Аустрији. Нарочито су са интересом праћена приказивања о основној школи у Хамбургу, о Бечкој градској школи, о школи Ларош у Француској, те о америчким забавиштима. Било је једно предавање о руским школама које употребљавају, „комплексну . методу“ и ако Русија није била на конгресу званично заступљена. На конгресу су били организовани курсеви, које - су посећивали они учесници, који су желели да се с појединимсмерови -