Učitelj
270 Ушите љ
нику. Шта више свако од њих тражи поврх техничког свлада: вања једно извесно ирационално, интуитивно знање, које се не може да научи. Мислимо ли при томе на истраживање природе, историје, човечје душе или на истраживање уметности, увек је. поврх свладавања техничких претпоставки потребна извесна мера животног знања и душевног чула мириса, кад треба да се створи дело, које ће бити од трајнога утицаја. Целина није само сам, мртви механизам.
Али исто толико нема ни саме живости, која не би имала у себи ништа техничког. Кад би хтели, да то негирамо, морали би према томе да свакој егзактној науци одрекнемо оправданост“ на живот. Онда би требало само, да она укаже на своје успехе, који боље потврђују њену оправданост но свако логично образложење. Ниједан уметник, ниједан испитивач не може да створи: нешто трајно, ако непажљиво мимоиђе техничке основе; ниједан. учитељ-уметник и „проналазач метода“ неће моћи да створи нешто трајно, ако презре техничке претпоставке своје уметности. Битисање и деловање људске душе не исцрпљује се заиста. потпуно психичким законима, који конкретно дану разноликост: не узимају у обзир, али се не исцрпљују потпуно ни, ако се бе-. зусловно предамо богатству боја у појавама, јер се онда не обазиремо на законитости, које су у њиховој основи. Поларна: становишта дају нам неправу слику стварности, чим помињемо, право на апсолутно важење, а остајемо слепи за другу поло"вину, која употпуњује. К истини продире само онај, који види свет у његовој тоталности.
Примена овог испитивања на питање формалних ступњева неће бити тешка, ако се при том послужимо оштроумним истраживањима Паула Ф. Линке-а о „Норми, науци и доживљају“, које је, дао у једној препирци с Блиером и пренесемо их на наше земљиште. Према томе требало би да јасно оделимо три различита круга: 1) објективну психичку законитост, 2) по науци _ откривену законитост, која првој одговара и више се или мање. с њом покрива, 3) управљати се по објективној законитости, психолошки право делати. Ово управљати се не треба да се под свим околностима разумева као тако, као да би требало да психички закони потпуно свесно врше свој утицај на педагошко делање, као да је научна психологија безусловно потребна претпоставка за сваки васпитни и наставни утицај. Та: