Učitelj

Формални ступњеви 21

онда би требало да васпитни рад већине родитеља стоји још ниже но што стоји фактично. Ово управљати се према објективној психичкој законитости значи много више поступање према тој законитости, поступање, које може да следи потпуно. несвесно, интуитивно.

Управо рођени педагози неће се увек свесно управљати на онај начин по психичким законима. Њима бива интуитивно · јасно, да треба да поступе управо овако или онако, ако хоће доспети до циља. „Интуитивно а у исто време према објективној законитости поступати не значи дакле супротност. Насупрот: управо објективна законитост је за стваралачки акт главно. Интуитивно може да буде и глупост или лудост. Стваралачким постаје интуитивни акт тек, ако оно што он ствара одговара. једној објективној законитости“.

Интуитивни беху сви они многобројни покушаји, да (се : створи перпетум мобиле, а ипак беху лудорије, јер беху против објективне законитости, коју је тек доцније открила наука... Тако може и педагог да се свесно ослободи власти формалних . ступњева, да при уобличавању своје наставе верује само гласу. свога урођеног педагошког такта. Само ако је његов урођени педагошки такт довољно осетљив, на његовој ће се настави уз пркос томе да распознаје исту ипак опажати поступност, која. се тражи од формалних ступњева. Али управо у толико, у колико , он то није, његова ће настава да подбаци у деловању.

Какву вредност има онда научно израђивање формалних · наставних ступњева, ако се може да схвати и изведе и без мисаоне радње, чисто интуитивног То може лако да се објасни управо оним примером, који сам горе већ употребио, примером о проналаску регрећш торЏе. Колико је људске снаге и среће прогутала већ та несрећна мисао. Њена нас историја потреса богатством људске трагике. Сви ти људски животи, који се истрошише у њеној служби — а није их незнатан број МОГЛИ су плодније да се употребе, да је науци пре успело, да открије · закон о одржању енергије.. Али ко још и данас расипа своју снагу и време, да реши овај нерешљив проблем, не може више да очекује сажаљење.

Баш тако стоји и с научном педагогијом. Ко још данас : не узима у обзир њене необориве резултате, поступак му је пун неодговорности према деци, која су поверена његовим рукама. .