Učitelj

286 Учитељ

бар од задатка са именованим бројевима. У њима се број јавља онако како му суштина његова налаже, јавља се на стварима и онда ученику постаје разумљивије захтев који предузета рачунска радња већ има у себи, јер се свезује за већ познати однос. И тако ученику постаје јасније зашто и у којем се циљу мора предузети баш та рачунска радња, дакле примењеним задацима ствар постаје очигледнија.

Чим се створи разумевање за рачунске радње преко примењених задатака, треба одмах предузети вежбање рачунских радњи са чистим бројевима, па их по добром увежбању примењивати у задацима из живота. Према томе примењени задациу рачунском погледу не садрже ништа ново. Нов би био само начин рада да се рачунска радња, којасеу примењеном задатку увијено наговештава, износе на видело тако, да се одмах може израчунати.

Грађа за примењене задатке не сме бити произвољна, њу треба црпсти из практичног живота и из наставних предмета. Под практичким животом овде треба подразумети живот у ком се креће рачунџија, наш ученик. Дакле, стварно односи у њима морају бити познати.

Прави примењени задатак мора имати три особине:

1) По својим условима треба да је истинит. Тако, код задатка из практичног живота цене на пр. морају одговарати стварним односима или бар треба да се одржавају у обиму колебања од неколико година, пошто се у збирци задатака не. могу мењати сваке године. Квантуми буради, џакова, сандука. морају бити уобичајени. Тако исто брзина пешака, жељезница. Код задатака из научних предмета морају бити тачно дате висине, дужине, површине, број становника (житеља) итд..

0) Захтевано срачунавање треба да се јави као потреба. стварних односа. На пр. старост двају лица, која живе у исто доба, нема потребе да се сабира, чак је и бесмислено и.глупо. Треба се клонити задатака ове врсте: „Неки дечак има 8 година и 7 месеци, а његова сестра 6 година и 9 месеци. Колико обоје имају година»

3) Стварни односи морају бити узети из круга претстава ученика. Настава рачунања има да поучава само о таквим односима ствари, који стоје као потреба и непосредно у односу са рачунским градивом. Сви остали односи ствари морају бити познати, да се не би употребила дуга објашњења која се дају у другој настави. Ако се није учила географија, неће се дати задаци са таквим односима. Најпогоднији су задаци: 1 из завичајне наставе, 2 из историје, кад се израчунава време, 3 из познавања природе. А најшире поље за примењење задатке јесте практичан живот. Како живот на селу није исти као живот у граду, то ни круг опажања код ученика није исти. Зато ће учитељ на селу постављати друкчије задатке, него учитељ у граду.