Učitelj
490 Учитељ
именом анимизам“ и теоријска спекулација из преисторијског времена, која је сматрала душу као невидљиво биће, које станује у телу и независно од њега ради, да су дакле телесно и духовно сасвим различне ствари, које немају ничега заједничког међу собом.
Ма да је таква концепција идеје о души одбачена у науци као заблуда, стварно и данас у многоме постоји, иначе се не би могло замислити једнострано образовање духа и занемаривање образовања тела. Због тога се често и у кућии у школи превиђа значај телесног здравља за духовни развитак деце и не знајући правог узрока, много пута се деца незаслужено прекоревају за слаб успех, а тиме не само што се не постиже ништа, већ се и деци чини велика неправда.
Познато је да заједничко борављење великог броја деце у затвореним просторијама, у учионицама, није повољно за дечје здравље. Често пута се заразне болести: шарлах, дифтерија, богиње, велики кашаљ, туберкулоза и друге преносе с детета на дете у школи. Разуме се да су те болести сметња напредовању ученика, али ја овде нећу говорити о њима, већ, као што наслов овог чланка каже, о органским сметњама, а те су: нервоза, сметња дисању на нос, наглувост, кратковидост и искривљеност кичмевог стуба,
1 Нервоза
Говори се да живимо у веку нервозе и то је истина. Није потребно доказивати опширно, да су данашња заоштрена борба за опстанак, прекомерна тежња за богаством, заглушна ларма саобраћаја у великим градовима, прецењивање спољног сјаја и блеска, велико интересовање за хиљаду излишних и штетних ствари, разноврсна нездрава уживања, утиснули данашњем животу жиг немира и главни узроци нервози, која се с правом назива болест нашег времена и од које пате како одрасли, тако и деца. Само у нервном систему, који је у својој осетљивости болесно измењен, могу се јављати штетни, претерани и изопачени прохтеви.
# Анимизам, од латинске речи апшта (душа), јесте веровање у духове,
гледиште нецивилизованих народа, којим они објашњавају све појаве, чије уз"роке не познају. 'То је веровање у добре и зле богове, виле, вештице, ђаволе итд.