Učitelj

Органске сметње напредовању ученика 439

прецизности о поступцима и другим циљевима. Да ли се замишља, да је техничка способност савременог човека једино мерило његове вредности, да ли се тиме осуђују све хуманистичке науке или се оне доводе у везу са радном наставом и на њој развијају“, то су питања, на која се дају разнолики одговори. У сваком случају, школа рада ће развијати целокупно. позитивно интересовање савременог човека, не само у области материјалног стварања, него и у области духовног. При томе се увек мора водити рачуна, да измена социолошке структуре до ступња из кога је резултирала идеја о радној школи, и измена објективне идеологије заједно са етичким и правним нормама. и појмом вредности, не искључује и развитак једне нове врсте духовног интересовања и једног новог укуса. Да ли ће то ићи дотле да се људске емоције у толикој мери измене, да се изгуби свако одушевљење за класичне литерарне и уметничке вредности из садашњости и прошлости, или да се у очима човека смањи чар природних лепота, мајскога јутра или зимске идиле, то се само може претпостављати без јасних чињеница. Ну при овој оцени мора се увек имати на уму претежно социјални карактер радне школе, јер свака чисто педагошка критика која би ову чињеницу игнорисала, била би без циља. Њоме се не би ништа у ствари постигло, јер радна школа спаја у себи и социологију и педагогику и при објективној оцени ни један се од ова два. момента не сме испустити. Данило Милановић

Органске сметње напредовању ученика

Утврђена је истина да је тело седиште душе, да су духовне радње везане за радње мозга. Опште позната је изрека старог Римљанина Јувенала да је само у здравом телу и душа здрава и та се изрека понавља више од две хиљаде година у целом културном свету и признаје у теорији, али јој се у пракси не поклања довољно пажње. Много је до данас написано књига о утицају душе на тело и то је добро, али треба да се више мисли и говори о утицају тела на душу. Изгледа да и данас влада оно примитивно гледиште на свет и живот, познато под.