Učitelj

502 Учитељ

хигијенске прилике иду на руку бољем материјалном стању, показао је врло убедљиво хигијеничар Траусниц овим простим рачуном. Он вели: „узмимо да се у једном граду од 100.000 становника поправком здравствених прилика смањи смртност људства за 1 од 1000, дакле да у том граду годишње умире 100 људи мање него ранијих година. Како на један смртни случај долази просечно 34 боловања, то ће се у њему број боловања годишње смањити за 3.400. Код разних болести је трајање боловања и опорављења неједнако, али да претпоставимо да је за свако потребно по 20 дана, онда би се у том граду годишње уштедило 3400 Х 20 — равно 68.000 радних дана. Ако се пак узме да се за сваког болесника издаје дневно на лечење и губи по једна надница у суми 40 динара, онда би се поправком хигијенских прилика у том граду годишње само у новцу сачувало 68.000 Х 40, свега 2,720.000 динара". Пошто многе болести остављају код 6олесника рђаве последице за дуже време, како је огроман значај здравља и није претерано када се каже да је оно највеће благо · на свету.

| На крају још да напоменем да су стари Грци, народ филозофа и уметника, гледали свој културни задатак у хармонијском развијању тела и духа, а да се једнострано култивисање духовних моћи на рачун телесног здравља у данашњим школама оснива на историјском развитку школовања, које спрема већином умне раднике. Излажући у овом чланку органске сметње напредовању ученика, био ми је циљ да обратим васпитачима пажњу на неке врло важне моменте из школске хигијене, ове у нас врло. мало обрађене педлгошке области,

Крста Јонић

ПСИХОЛОГИЈА

0 естетском ставу школског почетника Роберт Волтерс, Наумбург

Ако покушамо да ставимо дете у однос к објективним вредностима једне развијене културе, треба у самом почетку, да нам буде јасно, да се у дечјој души могу открити само трагови и наговештаји вредносног држања, који им одговарају, и који ће се опет испољити у наивно примитивним формама. Задатак је овога.