Učitelj

506 Учпниљељ

гестетично, осим тога је детету свака делатност још сувише само«сврхом, а да би је оно могло да стави у службу сврхе, која има да се естетски оцењује. Но дете већ свакако у естетском погледу активно дела и то активно понашање мора да се узме у обзир. Врло су различна дејства естетског држања, све појаве живота могу да су прожете њиме. Из разноликости те испитао сам ближе три велике области естетске, према којима дете већ има односе:

1 Естетика говорног,

2 Музикално,

3 Сликарско.

Естетика говорног

Естетика речи, која је као таква призната у великој области исте радне уметности, јавља се у најпростијем облику можда у радости због слушања приче и у задовољству због властитог говора. | Свако зна, колико дете воли да слуша, кад му се причају приче (бајке). Често му није доста, ма колико му причали. Зацело, могло би се приговорити: то нема ништа заједничко с естетским држањем, јер се детету не свиђа облик приче, привлачи га грађа, садржај, радња. Овај приговор делимично је оправдан. Захваљујући својој способности илузије уживљује се дете толико у бајку, да доживљује све само и суделује у свему. И неоспорна је "чињеница да дете даје предност причи с врло много и живе радње — дете прикива материал толико, да оно никако не може да оцени естетску форму — могло би се рећи. Али се код детета може опазити, да му се баш сама форма свиђа. Зацело, није то свесна радост већ сасвим несвесна — по осећању заузима став према њој. Када одјекне молба детиња „још једанпут", па пошто се бајка исприча два пута или чак више пута, а жеља „још једанпут" се увек с нова јавља — једва да је то интерес за садржај, који чини, да се искаже ова молба. Боја гласа и звука речи, ритам речи опчаравају малу душу, па се не може отети њиховом утицају.

Кад се бајка два или три пута исприча, може често да се доживи, да ово или оно дете није задовољно с начином, како се приповеда изразно, јер је тај то пре другачије причао. Дете ће

· нови израз да замени оним, који се први пут употребио. Да ли се то само стога дешава, што асоцијације, које су први пут прим-