Učitelj

576. Учитељ

школских соба, уносе потребне своте, које би за 2 до 3 године омогућиле, да нераздељене наставе не буде.

Има педагога који заступају гледиште да је неразде-. љена настава боља од раздељене. Они то доказују и научним испитивањем. Али и поред свега тога уверен сам, да нас много има практичних учитеља, који не бисмо могли делити њихово мишљење, не само већ из напред споменутих разлога, него и из разлога, који даље долазе, а који ће говорити на штету нераздељене наставе.

Ми морамо нарочито да рачунамо на интелигенцију наше деце, која у многоме заостају иза деце осталих културнијих земаља и народа.

Ја ћу овде да истакнем само један пример из свога властитог опажања, у прилог ове своје тврдње. Посматрао сам децу која су у погледу културе изнад наше деце. Видео сам како неће да газе траву, јер је то грехота, пошто је и трава живо створење и много корисна човеку, а погледајмо наше дете, не само што оно трчи по њој, него је чупа и кида још. Гледао сам исту децу, како ваде из џепова мрвице а птице се купе око њихових ногу и не беже, а наша деца, напротив, радо се пењу и на дрво само да дохвате птичја јаја или младунце.

[Из овога се даде закључити, да наше дете још много треба да буде у пуном смислу културно дете и стога треба да је што више у контакту с учитељем и да је у школи, како би му се могло што више посветити времена и пажње васпитању срца и душе његове. |

Разуме се, да би се наставни програм требао удесити да. одговара природи дечјој, да се у школу уноси све оно, што "ће му олакшати бављење у њој, да не осети никакав умор ни терет.

Катедарска настава је увек тешка, била она раздељена или нераздељена. Посматрао сам децу приликом једног учитељског курса за ручни рад, који смо имали код нас. Поред, учитеља долазило је и неколико одабране деце. Она су имала потпуну слободу за време трајања рада, који је пре подне трајао од 8 до 12, а после подне од 2 до 6. За дивно чудо, та су деца с толиким. интересовањем пратила рад, да чак нису.