Učitelj

Нераздељена настава 577

имала ни телесних потреба, што, је учитељство нарочито опазило. Дакле све зависи од наставе и начина којим се она води.

Противници нашег гледишта наводе противу неподесности наставе после подне, што је доказано, да се кривице ученика већином догађају после подне, када су деца сита и када је физиолошки процес у њиховом организму интензивнији. Баш та околност треба да иде у прилог раздељене наставе. Баш у то време, када су деца наклоњена злу, треба да се налазе под паском васпитача, а још је једна непобитна истина, да је теже трпити глад, него бити сит и да за време глади иде сваки посао теже, него када је човек сит.

Онда још једна главна околност говори у корист раздељене наставе, а то је данашњи друштвени поредак. По том поретку цео дан се искоришћује за рад. Цео дан се ради и то је једна животна потреба. За ту потребу треба и децу спремати и учити их, да дан проводе у раду. Само тај рад треба да се лепо расподели и распореди и на начин, како то захтевају физиолошке, хигијенске и психичке потребе. Дајмо деци што је за децу и никада им настава неће бити тешка.

Нераздељена настава може само онде да се одобри, где то императивно захтевају теренске прилике, иначе никако не, не само код нас јер се не би онда никада успело, да се зидају школе и дограђују нове школске просторије, јер је на томе наш народ врло шкрт. Погодовање нераздељене наставе могло би довести дотле, да би у свима одељењима она била и то не само пре подне, како се то идеално мисли, него и после подне, која према мишљењу научника педагога ништа не вреди. За сељачку децу баш је прека потреба, да се и после подне нађу у школским просторијама, јер ја велим, да више вреди један сат бављења у школи под дисциплином учитеља, него цело после подне да седи код куће и да се тобоже одмара. Тај принцип треба да нас руководи за разде„љену наставу. | Резиме: Треба настојати, да се у основним школама избегава нераздељена настава, јер је и на штету деце и на штету наставе, а с тиме у вези и на штету наше народне просвете и културе.

у

Учитељ | 37