Učitelj

578 Учитељ

Треба настојати, да се општине на згодан начин испомогну у грађењу и дограђивању школа, да нераздељених настава, нарочито које се држе- после подне, не буде.

Јован Удицки

ПСИХОЛОГИЈА

Душевни развитак детета

Младо људско биће роди се телесно и душевно недовољно развијено, да би се могло само по себи одржати на животу. Без помоћи, оно би морало пропасти. Душа новорођенчета спава. Први крик за помоћ прекида овај сан, и чим се спољни свет, т. Ј. мајка одазива одговарајућом негом, новорођенче продужи да спава. Све остале појаве света не занимају га. Животне функције новорођенчета ограничене су само на оне радње, које су неопходно потребне за одржавање живота: прима храну, вари и дише. Овај се рад врши аутоматски и бесвесно, непотребна је сарадња. мозга и разума. Најјасније нам расветљује душевни живот новорођенчета рад његових чулних органа. Очи су без израза, лутају бесциљно на све стране, оно тада разликује само светлост и таму. — Шупљина средњег увета напуњена је водом и тек сатима после порођаја она се приликом дисања пуни ваздухом. Новорођенче: уистини чује тек четврти дан свога живота. — Чулни орган мириса развијен је у тако незнатој мери, да има психолога, који га чак одричу. Међутим то није оправдано, он ради, али веома ограничено. — Код новорођенчета је најразвијенији укус и чуло пипања. Има деце, која већ четвртог дана свога живота не примају другу храну сем жениног млека, па чак неће да примају ни водом. разблажено женино млеко. Исто тако деца још првих часова имају толико осетљиве усне, да на додир, било прстом, било ма којег предмета, одговарају сисањем. По њиховом понашању види се, како им годи прво купање. Тако је купање вероватно прва пријатност, коју пружа живот младом бићу.

(У половини и при свршетку другог месеца мења се израз. одојчета. Поглед му није више тако несређен и без циља, почиње да посматра упадљиве предмете, као на пример јаку светлост или: