Učitelj

Душевни развитак детета 581

Како нам се дакле приказује душевно нормално развијено дете, без обзира на индивидуалне вариације, после навршене прве године живота» У поређењу са новорођенчетом оно не лежи више тако беспомоћно и није у толикој мери изложено случајностима спољних утисака, него је на путу, да савлађује ствари и прилике на свој начин. Дете већ има навике, начин живота и брани се у извесној мери од неочекиваних промена свог животног реда. Познаје неколико људи своје околине и они играју извесну улогу у његовом осећајном животу и при развијању његове воље. Ако дете за време свога оброка угледа своју храну и није одмах храњено, протествује дреком и плачем. Дете ради тј. игра се. Посматрала сам једногодишње дете при игри. Седело је у свом креветићу и имало је разне играчке. Ухватило је једну коцку, опипало ручицама, па избацило ју кроз ограду,на под и рекло „да". После кратког времена пошле су и све остале играчке истим путем. Од једном се чуо хук са улице, дете је заборавило на своје играчке, напрегнуто је слушало, и после кратког времена казало је „ау-то'. Ово дете било је још у стању, да отвара и затвара кутије. Два фактора играју важну улогу за душевни развитак детета у другој години живота. Прво, дете је способно, да се самостално креће и друго, код детета развијају се основи говора. Чим је дете научило, да употребљава своје руке, појављује се код њега неодољив нагон за играњем. Оно не бира, што год дохвати, то му је играчка. У много већој мери дете задовољава своју жељу за играњем, чим прохода. Оно само потражи своје играчке, то не мора бити нити лутка или дечија жељезница, него све што се може држати, понети, постаје објекат дечје пажње. Дете нема ни појма о вредности појединих ствари, исто тако дете у ово доба не познаје ни опасност нити страх. Оно се пење, баца се с једне стране на другу и осећа се сигурним, јер је навикнуто, да га једна особа околине чува и придржава. Тако пружа дете у своме несташлуку и весељу у игри слику радости, али уједно је и предмет најсавеснијег надзора. Чим је без надзора, изложено је опасности од удара при паду — и собни намештај није више сигуран. Тиме што се дете креће, постаје и његов круг опажања много шири.

Говор се развија на следећи начин. Како сам већ пре споменула, дете у првим месецима живота виче и тако испољава своје