Učitelj

Русо и педагошка данашњица 983

За боље разумевање дечје душе служи.нам бајка, која „дете изванредно занима и задовољава. Мз искуства знамо, да се дете при причању једне добре бајке сво подаје и такорећи без даха слуша. Оно се преноси на место догађаја и доживљује љубав и мржњу, страх и успехе заједничко са јунаком приче. На„уучници приметили су, да постоји велика сличност између бајки

„и наших снова. Заиста је бајка у многим тачкама фантастична уметност снова. Знамо да се при спавању она средишта мозга, која служе критичном размишљању и вољи, одмарају, док средишта претстава у најјачој мери раде, пошто су ослобођена ко-. чења критике и дају нам шарену слику снова. Тако и код деце раде у првом реду средишта претстава, пошто код деце још нису

_У толикој мери развијена средишта мозга, која служе критици и вољи. Дете без сустезања живи у свом свету фантазија.

"Како смо казали, дете долази на свет, беспомоћније од већине животиња, сасвим пасивно, без икаквог душевног живота. После три године видимо дете као духовно биће, које је далеко "оставило за собом све животиње. Веома далеко, јер дете говори људским језиком, има свој суд и изводи закључке, има примитиван и непотпун поглед на свет и развија свој први однос према истинитим и лажним, добрим и рђавим, лепим и ружним, једном речју постало је човек.

Др. Марија Вајс

ИСТОРИЈА ВАСПИТАЊАИ НАСТАВЕ

Русо и педагошка данашњица

Има у историји момената који би се могли назвати моменти бременитости. историје. ИМ тада има духова којима је наречено да одиграју најзахвалнију улогу: да помогну трудном „духу историје да се породи.

Таква је личност био Русо, и њему је било намењено да помогне рађању једног у истини новог времена, Јер основни смисао тога времена је био ослобођење. А цела управо херојска делатност и Русоа имала је исту такву основну тежњу: ослобођење. И то: ослобођење човека, ослобођење детета и ослобођење њене "будућности, ослобођење њене ванвремености. ;