Učitelj
586 Ху ците љ
Поред тога што је Русо открио и указао на право место које детету припада у васпитању, он је са дечје природе разметнуо ону силу вековима наслаганих назора, уверења, принципа: изнео је на видело све големе снаге вредности које леже у деч10] природи. У основи свих тих снага Русо налази добро.
Несумњиво је да су дечје унутарње снаге једини истински носиоци свију вредности будућег човека. Но значи ли то: да се и данас може одржати веровања Русоа: да је дете по природи својој доброг Када се одговара на ово питање мора се имати на уму: да се дечја природа не може и не сме мерити мером одрасла човека. И овде се мора да спроведе мишљење: да се природа детета и одраслог разликују не само квантитативно. Зато кад је реч и о моралности детета мора да се има критеријум који одговара самој природи детета. Француски психолог Ртаге! налази критеријум за процену дечје природе у опште у „закону сукције“, јер само он одговара динамичком карактеру дечје душе. Отуда се данас препоручује пуна обазривост у процени моралне вредности дечјих поступака. Многе склоности и изживљавања детета сада су потпуно изгубили етикету неморалног. Чак са пуно педагошких и здравствених разлога директно се забрањује угушивање и непријатељство према дечјим инстиктима. А у основици овог новог става, диктираног науком, јесте не мало од Русо-овог схватања: да је дечја природа добра. Јер дете, нарочито у ранијем периоду, а у многоме и касније, структуром свог душевног живота претставља цело карактеристично јединство: дете не зна за грех као такав пошто су сва његова душевна збивања ношена у главном несвесним психичким снагама. Слабачке рационалне силе још нису угрозиле том јединству, и дете се доиста налази у „златно доба“, у „рајско доба безгрешности". Тадањи, а и каснији дечји поступци гледани са генетичког и динамичког гледишта уистини нису никако неморални, јер су дубоко и са пуно вишег смисла ужљебљени у саму природу дечје душе; они су чак добри. Дакле природа детета је добра са смисла развијености који је природом уткан у темеље детињства.
Значајно је да:и цела педагогија Русоа темељи на увиђању: да дечју природу карактерише развијеност. Дакле и тај цео важни принцип савремене педагогије и психологије детињства имамо од Русоа.