Učitelj

590 Учитељ

тања, васпитања изолованог од друштва; у њему је нађена аристократска црта педагогике Русо-а. Има у свему томе много истине, и педагошка данашњица у томе Русо-а исправља. Проблем васпитања данас је у проблему социјализације јединке. Решење његово је: васпитање кроз социјалну заједницу.

Али у појам личности Русо је удео и једну непролазну вредност. Личност као специфична, особена синтеза снага и могућности у ствари је носилац свих, па и социјалних вредности. Она није голи број у друштвеном збиру; него и вредност за себе и по себи. Нек у тој вредности долази до изражаја права и пуна слобода. И сва педагошка стремљења садашњице не иду за нивелацијом, него за културом личности. Неговање индивидуалитета и данас је велики проблем васпитања.

Светозар Ранчић

Учитељ Љуба Миладиновић

Августа 1 гед. 1874 ступио сам у И разред осн. школе. Распуст је велики трајао само јула месеца.

Дошао сам код новог учитеља. Новога у свему. И по годинама, јер је био млад. ИМ по темпераменту, јер је био весео, разговоран, жив, али никад претерано него с мером. И по раду у школи, јер је био савестан, неуморан, тачан и давао је слику нашег пријатеља, који је само трчао, шта да размисли, да пронађе, да нас боље и више научи, да нам дух прошири, да нам понос подигне.

Тај нови учитељ био је Љуба Миладиновић. ИМ он као и остали моји учитељи, сад је већ покојни. И ја се са највећим пијететом сећам те добре душе, тога првога васпитача нашег. М овом приликом, пишући своје успомене о њему, палим му задушну свећицу са топлом благодарношћу за сва његова велика напрезања, да од нас створи људе и Србе. Јер националних осећања нисмо пре њега ни знали ни имали. Тек је он и ту заорао прву и то добру бразду. И он као им сви његови другови из наше учитељске школе, па затим ми њихови ђаци, нарочито они који су отишли за учитеље, били су она моћна фаланга, која је стварала свесне борце за ве-

_лико дело ослобођења и уједињења. |