Učitelj

Извођење наставе 567

што је то могућно и како се ради. Свака наставна теорија мора као циљ рада истаћи знање којим се утиче на васпитање и оспособљавање за живот, јер би нешто супротно било неприродно. Што ће деца у школи више цртати или писати или сама причати а да се учитељ не меша, јесу само манири рада које сваки учитељ уноси на свој начин и према својим нахођењима и способностима. Ти манири нигде нису исти код свих учитеља и у свима одељењима. Кершенштајнер, Сајниг и Гаудиг, сви су педагози новога доба и сви различито раде. Постоје нове школе у Бечу, Минхену, Франкфурту, и нигде нису исте. Нису једнаке ни све бечке школе нити то може бити; али све могу бити напредне ако само све педагошке и социјалне принципе и услове испуњавају.

Постоји чак један покрет, који вели да нема наставне методе уопште. У школи треба радити према своме нахођењу, као што на пример мајстор поучава своје шегрте и калфе. Мајстор се не држи никакве методе за поучавање. По себи се разуме да се са овим не треба сложити и да у школи мора бити наставне методе, али је карактеристично шта се све јавља у области наставних новина. Треба ићи за новинама, али треба бити обазрив у томе чиме да се замени оно што постоји и што је давало извесне резултате и то добре. Оно што не даје никаквих или што даје ништавне резултате, треба одложити и оставити испитивачима да то они још проверавају. Јер, треба знати, да ни оно што је пре неколико година заступао Кершенштајнер, један тако велики педагог нашега доба, није више у важности нити претставља модерну новину: ручни рад као предмет није више главна ствар у основној школи, већ је главна ствар рад као принцип у свима наставним предметима где год је то могућно и кад год је могућно. По себи се разуме, да тај принцип није увек могућно задовољити, нити је потребно с тим натезати пошто пото. Још Дерпфелд је казао: деца треба да се изјасне о свему и треба све сама у настави да ураде, али што могу; што не могу учитељ им мора казати. Друкчије није могућно.

Шта треба усвојити из оне разноврсности и замршености која нас плави у наставном погледу и која влада у иначе јасним стварима» 1

Наставна теорија мора бити јасна и сваком школском раднику приступачна. Ниједна наставна теорија, ма који био