Učitelj
568 Учитељ
њен творац, не сме довести школског радника који по њој треба да ради, да је не разуме и да каже: ова ме новина љуља у вредност онога како ја радим, али ми није јасна и не видим шта је у њој главно. А многе ствари потврђују да се то дешавало и да се дешава. Један од разлога томе је, што те теорије које се обележавају као новине, нису нашег порекла. Код нас не постоји још наша специјална педагогика која пружа и саму наставну методу створену према нашим интересима и потребама, пониклу и опробану на нашем школском терену, као што је то случај у Немачкој, Аустрији, Француској итд. већ се оне преносе са стране. А то преношење много пута бива на парче и по несрећи онда, кад још ствар тамо где је поникла није ни потврђена довољно. Отуда се дешавало да се на пр. један педагошки систем са одушевљењем пренесе док се педагошка критика о њему још није довољно ни изјаснила, и да се ускоро напада као застарео.
Кад већ то преношење постоји и мора да постоји, јер најзад, оно постоји и тамо где се јављају и сопствене теорије, онда треба саслушати педагошке ауторитете шта они о томе веле, а они су обазриви у томе и њихов суд неће бити немеродаван. На тај начин неће се десити да се нешто одбаци пре него што се добро увидело да ли се има чиме заменити и да ли је то чиме се хоће да замени достојно да ступи на његово место. Из новога треба усвојити оно, што се може усвојити и што према својој научној основи може остати бар за дужи период ако не стално. у ;
По нашем закону о народним школама задатак је основ"не школе да наставом и васпитањем у духу државног и народног јединства и верске трпељивости, спрема ученике за моралне, одане и активне чланове државне, народне и друштвене заједнице. По чл. 44 истога закона општа настава У основној школи изводи се по прописаном наставном програму руководећи се начелом концетрације наставе и активног учешћа ученичког. Ова два законска члана, посматрани са педагошког а и са социолошког гледишта, модерни су. У њима је обухваћена и модерност наставног поступка. Стварати активне чланове заједнице — захтев је модерне педагогике, _ који. треба усвојити. То нам у исто време одређује и како наставу да изводимо. |