Učitelj

648 Учитељ

у човечјем духу и да је свако оно понашање морлно, ако претставља продукт самосталне воље а не резултат подражавања и навике.

Ту мисао треба да сугерирамо како речима тако и целокупним својим животом. Ако будемо у свом животу, нарочито у | области моралности, вечити иницијатори, истраживачи, ако тежимо увек за вишом моралном културом, ако верујемо у то, да смо достигли последњу апсолутну истину, онда нема ничега бољет од благотворног утицаја примера на дете. Пример сличном животу стварно ће довести дете до моралног развијања, до израђивања самосталне, слободне, стваралачке моралне воље у њему.

Али ако у своме животу исповедамо морални догматизам, ако. сматрамо да је морално питање једном за свагда решено, ако се место убеђења, које се добија на основу критичког расуђивања, подајемо слепој вери, онда и пример нашег личног живота неће. утицати на израђивање самосталне, слободне, стваралачке воље у детету, већ других супротних особина.

Ако напр. исповедамо хришћански морал, онда ће пример. таквога живота водити остварењу сличнога живота, који је нагнан принципима хришћанског морала. Али сваки човек може и треба да буде моралан само у своме смислу. Само сопствена моралност, слободно и стваралачки развијена, јесте у истини права моралност, права врлина; свака друга врлина је само сурогат врлине и у моралном погледу нема никакве вредности.

Зашто се управо кочи прогрес човечанства у погледу моралне културе» Свакако због тога, што се у моралном васпитању не бринемо за развитак слободне, активне воље већ се, напротив. старамо по сваку цену да палимо тихи огањ вере. На тај начин једно покољење за другим путем сугестије, навике и слепе вере: стиче норме једног и истог морала и ради тога морални идеал остаје непромењен кроз векове. Ми још увек идемо истим утапканим путем једног истог традиционалног морала.

Али и ако је тај традиционални морал био некада на достојној висини, зар се не може заменити вишом формом морала у току векова. Ако желимо да се ослободимо тог традиционалног морала и да утиремо пут ка вишој моралној култури, онда треба. у сваком детету да гледамо творца будуће нове и више моралности и путем савременог моралног васпитања дужни смо, да му " олакшамо могућност да постане такав творац.