Učitelj

Морално васпитање и слобода 647

да се развију и друге силе, све оно, што има дете од моралних диспозиција и дете има пуно право да тражи од својих васпитача да му створи све потребне услове и могућност за развијање у њему оне више моралности. |

Истински васпитач неће се користити сугестијом као васпитним средством, тим „сугестивним добром“, већ ће се постарати да оперише другим факторима развијајући морално васпитање на основу стваралачке воље, која се ма и у клици налази код ма-, „лог детета и радиће на томе, да његов моралан развитак не буде заглушен развијањем онога механичкога у детету.

Примена сугестије у васпитном раду претпоставља сметњу у формирању детињег карактера, јер га чини поводљивим и“. несталним, аутоматом, који се навија према туђој вољи. "

__ „Сугестивно добро" није добро у апсолутном смислу те речи;

само оно може да буде добро, које се самостално, стваралачки и спонтано рађа у души детињој, а не намеће му се путем сугестије. |

„У истини дете је подложно хипнози и лако се подаје сугестијама. И васпитач је на тај начин ма и нехотице за дете извор сугестије сваке врсте. Отуда неки педагози сматрају хипнотичну“ сугестију у многим случјевима као морализујуће средство, чија употреба може да учини педагогији највеће услуге. Али зар хипнотисана личност није у ствари роб и ништа друго до аутомат, " према чијој се слободи огрешујемо. Кад би смо хтели у свему да поштујемо детињу слободу, онда би требало пустити дете, да се само развија, следећи своје природне импулсе, па били они додри или рђави. Мора се признати да има деце, која носе у себи рђаве клице, која због наслеђених диспозиција нагињу злу као да су гурана неодољивом силом. Али зар су та деца слободна И ако у тим случајевима може хипноза да ослободи дете од тих аномалија онда она свакако не устају против слободе детиње. Не смемо унапред одбијати оне: услуге, које медецина може педагогији да пружи. Али у том случају примењивање оваквих хипнотичних сугестија мора да се“ повери само компетентним личностима.

Васпитачу се пак ставља у дужност да се користи том сугестивном способношћу у толико, што ће у детету не толико да сугерира ову или ону апсолутну моралну. истину, или овај или онај безуслован начин понашања, колико мисао, да је истина само у толико у колико је самостално, слободно, стваралачки развијена