Učitelj

АЕН

3 к.

О методи 85

и комичан, али само толико: доказивати се ту не може. Зато бисмо ми слегли раменима кад неки хоће да идентификују концентрацију наставе с јединством у настави, да су нам

објаснили да они израз „концентранија“ — ма колико иначе по уобичајеном значењу те речи изгледало немогућно — употребљавају у истом смислу, у коме се упо-

требљава и израз јединство. Само треба бити начисто да код спровођења јединства у настави не може бити речи

"о једном стожеру, око кога се све „концентрише“. Захтев

јединства у настави према томе не поклапа се са појмом концетрације, па ма које врсте она била, већ претставља, с гледишта нових резултата у педагошкој области, један напредак. Сваки наставни предмет одн. свако наставно градиво има своју нарочиту вредност одређену васпитним смером. Све вредности морају у пуној мери доћи до израза, да би се васпитни смер остварио. 5

Захтев јединства у настави заснован је, даље, не само јединством које постоји у природи и животној заједници, одакле се градиво црпе, него нарочито још и јединством душевног живота, који се упорно отима сваком цепкању и раздвајању на елементе, мање или више сложене појаве, на подвојене и оштро оцртане типове итд. Наставно јединство у потпуном је складу с активним учешћем учеиика кад се појам васпитања и наставе на изложени начин правилно схвати. За концентрацију се то не може рећи, јер ће она, ма како узета, увек заводити на један други терен, који се према новом схватању напушта.

Прицип јединства у, настави у складу је, дакле, и са тежњама укупне наставе. Он управо на један помирљивији начин обухвата те тежње и омогућава њихово постепено увођење. Потпуно завођење укупне наставе значило би велики преокрет у целокупној досадањој организацији наставе. Такав преокрет, брзо спроведен, не би одговарао нашим приликама, јер је за наше школске раднике још нов и врло мало по-

· знат а поставља наставницима много веће захтеве.

Ш Међу новинама помиње се и гледиште да наставне методе уопште нема, да сваки треба да ради по „своме нахођењу, као што на пример мајстор поучава своје шегрте и