Učitelj

Завичајна настава и начело локализације 173 ара ни ври Па НИ о као нарочити наставни предмет, већ само као правилан методички почетак школског изучавања географије. Али поступно завичајна настава добија ново магловито тумачење, па се разуме као систем знања о месном граду, срезу, округу или бановини, која треба ученицима саопштити. Тако 3аснована завичајна настава поступно се издвајала од географије и увлачила у себе извесан круг знања из историје и природних наука, те је сачињавала посебну дисциплину.

Међутим издвајање завичајне наставе у посебан предмет личи нам на врло опасан преседан и ми с правом тврлимо, да је он нанео штету педагошком смислу увођења месног елемента у школско наставно градиво. Зато не треба тежити томе, да се стварају сувишни наставни предмети са посебним програмом и уџбеником, већ треба тежити локализацији свега наставног градива. Месно наставно градиво не сме бити судбина других предмета, који су сковани по извесном плану, програму и имају свој уџбеник. Обратно, месно градиво мора потпомоћи да ојачају посебни предмет, мора послужити као цемент између њих, као материјална веза између појединих дисциплина.

Зашто је потребно месно наставно градиво Зашто треба уносити у наставу знања о месној природи, о месном животу и месној култури» а

Савремена школа одбацује од себе улогу механичког посредника за предају готових знања. По мишљењу савременог наставника није од вредности само знање, колико процес његовог добијања. Руски педагог А. Ј. Герд тврди, да је задатак наставника у томе, да ученика постави у положај испитиваоца. Али деца не могу испитивати оно што им није приступачно посматрању. Далеко и апстрактно градиво могу деца само пасивно запамтити, али не свесно и активно изучити. Ово важи не само за прве наставне кораке дечје, већ и за све њихово образовање у основној школи.

По могућности треба све моменте основне наставе прот“ кати конкретно — месним садржајем, не дозвољавајући да ученици помисле; да је књига једно, а околни живот нешто друго. Месни елемент треба чврсто спајати с општим наставним градивом основне школе.