Učitelj

_ Дечји страх у: васпитању ОГ

највише случајева оно се од бола само намршти и ућути, али у већини случајева и у највећој несрећи заједно се смејемо, ма да ни мени ни њему није до смеха тога момента. Ја сам стекла уверење да је овај мој поступак врло благотворан. Дете се све више навикава да без роптања и као нешто потпуно природно сноси физички бол, и да исти никада не прецењује. На страну остале користи као на пр. што својим плачем не досађује ни себи ни другима; што на овај начин само и непосредно сазнаје многе ствари и своје сопствено искуство тече на природан начин који је још Жан Жак Русо препоручивао. А сигурна сам да ће се, кад затреба жртвовати пре друге деце, као и да ће најмање презати од физичког бола, и ако је страх од истог урођен.

Наше мишљење је да би се постепено дете могло да привикне и на јак, па баш и изненадан звук, ма да је страх од истог урођен као и страх од физичког бола. Многи људи и деца, циркуски артисти такође су доказ да се и урођени страх од несигурне подлоге може да сведе на најмању меру.

Родитељи морају знати да се деца могу навикнути на извесне поступке и извесан начин живота и без застрашивања, само што с васпитањем треба почети још од рођења дечјег. Претњама и казнама могу се постићи и нежељени резултати, а по нашем мишљењу боље је и казнити него стално претити и држати дете у вечитом страху. Ништа ново нећу рећи, ако поновим да се страшним бајкама деца не успављују, него да се њиме постиже баш супротно. Ако су пак бајке потребна храна дечјој фантазији, онда ваља причати бајке о нечем лепом — „лепо као из бајке“.

Учитељи, нарочито они на селу, имаће поред осталог и ту дужност да обавештавају родитеље о свему овоме и упућују их како треба да васпитавају своју децу. Ово је деликатна учитељска дужност и прече је извршити њу него упутити земљораднике како ће са своје њиве добити који килограм жита више. Уз то, учитељи ће увек имати више успеха у првом но у другом послу, јер су у првом стручњаци, а у другом лаици, слабији некад и од самих земљорадника, којима треба да пружају савете, а који су на крају крајева ипак стручњаци у свом земљорадничком послу.

Одржавање родитељских састанака, установа заједнице дома и школе од велике су користи у овом погледу, али наше