Učitelj

220 Учитељ

новнике и војнике, што чини само незнатан део холандског становништва. Број трговачких и индустријских намештеника, који одлазе у Индију, исто је тако мали. Холандских насељеника у Источној и Зап. Индији готово и нема. Физички рад белих насељеника готово је и непотребан, јер урођеници лиферују довољно вредних и јефтиних руку, те је духовних или водећих радних снага потребно врло мало. Предузимљивим природама без капитала тамо су повучене тесне границе, и интересовање за одлазак је слабо. Данас.не одлазе у Индију најснажнији и најспремнији младићи, већ пре свега они, који предвиђају какво брзо добро намештење, јер је у самој Холандија радна пијаца сужена и одржати какво место све је теже.

Идеал једног просечно образованог младог Холанђанина је какав положај у каквој великој банци. Новац влада данас светом, и банке су најпроминентнији носиоци ове модерне светске силе. Зато и жели млади Холанђанин, да што пре добије какво банкарско место. Средство за ово је студирање у тргов. школи у Ротердаму или тргов. научном факултету у Амстердаму. Ако је младић частољубивији и хоће нешто још више, онда се мора постарати за титулу једног магистера јш 5, што чини нормални закључак јуристичких студија на каквом хол. универзитету. А пошто се много бави и спортом, а хоће и живот да ужива, онда му не остаје много времена за тегобне академске студије, те су многобројне јуристичке слушаонице често потпуно празне, пошто наставно градиво, које је потребно младом јуристу за његове испите, добија у кондензованој форми из „зборника“, тзв. репетитора. Репетитор познаје не само врло добро сва професорска предавања, већ редовним похађањем јавних испита он је тачно информисан и о постављеним захтевима на испитима, те познаје и испитна питања господе професора. Његов главни задатак и почива на кондензовању „тачнога", тј. на основи предавања израђениХх испитних одговора. С овим не нарочито тешким благом натоварен, жури млади јурист пред испитну комисију, и по освојењу магистерске титуле стоји му свет широм отворен. Може да буде адвокат, посланик, министар. Наравно последње се дешава врло ретко, па и адвокат бити, наравно са праксом, и то није ни мало лако. Мора се удружити с каквим старијим колегом, а то се постиже улогом у „заједничко преду_зеће“ од доста хиљада холандских гулдена, што претставља делом новац за учење, делом оштету старијем колеги у случају деобе, за губитак бивших клијената старијег колеге. Природно да репетитори не играју исту улогу на свима факултетима, али као што се чује из поузданог извора, систем репетитора није раширен само на правним факултетима, већ чак и на Техн. високој школи у Делфту, иако су тамо студентске