Učitelj

264 Учитељ

пут злочест (20%), да се радо груда (17%) и потуче (34%), да се радо изругава и дражи своје другове (10%) итд.

Ево неколико дечијих описа. Његов најбољи друг пише о њему ово:

„Р седи крај мене. Ми се увек играмо. Он је неки дан разбио М-у главу, скоро га је ударио у слепоочницу. Р је слабокрван, ја знадем, јер ми је то он сам приповедао. Он добро учи. Он је жут као да је болестан. М-а је још једанпут ударио у трбух. Није висок, доста је мален, а и слаб је. Слабе је нарави. Кад једанпут оболи, онда дуго лежи у кревету. Самном се увек шали и игра у школи. Рр се доста наљути, а онда би се одмах и тукао са својим друговима. Он је православан. Други ми ђаци приповедају да знаде добро веронаук, кад их учи господин катехета. Његов тата је трговац, све продаје за новац. Имаде лепу кућу и гостиону, где се точе разна пића, а међу њима црна далматинска вина. Његова је кућа уз шеталиште. Њему није далеко у школу, као мени. Он је касније мало пошао у први разред, те није одмах с нама. Разред је свршио с одликом“.

Друго једно дете каже:

„Р је добар дечак зато јер добро учи и под сатом је миран. Али је злочест зато јер би се увек тукао с неким и дражио га. Кад идемо кући, трчи, а кад идемо у школу, онда иде мирно. У разговору је некад поштен, а некад срамотан. Превећ се смеје и од другога прави комедију. Кад идемо на шетњу онда је миран и весео. Јако се воле играти „колоне“ и „пробијање“. Једном су се грудали па је М ударио Р-а, а он њега ледом скоро у слепоочницу“. (Овако слично настављају и остала деца.

Разредни учитељ пише за малога [:

„Врло талентиран. Јака воља. Особито меморија. Добар друг. Дарежљив, сваком би помогао. Добре нарави. Све га интересује. Зна се снаћи у свакој неприлици. Поштује старије. Брзо схваћа. Привржен је и послушан. За своје године одвише озбиљан. Кућно васпитање врло добро.“

Из дечијих исказа и из учитељевог приказа видимо да је р што се тиче интелектуалног развитка, на врло високом степену. У том се сви слажу. — Међутим видимо да се учитељев приказ карактера малога Р у целости не слаже с оним што деца износе. Другови га воле и ако им што учини брзо праштају и с њим се помире. Ипак износе једну ману која може после бити штетна за формирање његова карактера. То је: обесност и исмехавање, изругивање својих сиромашнијих другова, истицање очевог богатства итд.

Школа у договору с родитељима може лако и ову ружну страну искоренити, па ће ГР расти и развијати се на задовољство и срећу својих родитеља и за корист народне заједнице.