Učitelj

668 | Учитељ

лико пута врати на један исти предмет. Па ипак обојица могу постићи исте резултате. Иако им је време рада различито, они достижу исти циљ. — У једном разреду од 40—50 ђака има безброј таквих већих и мањих разлика и учитељу је апсолутно немогуће да избегне и отклони преоптерећеност својих ученика, ако ради колективно т. |. ако захтева, да му сви ученици у одређено време раде исти посао. Онде где влада слобода момента не може ни бити речи о преоптерећености, јер сваки ученик ради један посао само дотле док има интереса према њему. Нестанак интереса је најбољи доказ да ће наступити умор и ученик, коме је дата слобода, сасвим природно, прекида посао, те до преоптерећености уопште не може ни. доћи. —

Наставник, који у свом наставном раду допушта деци слободу учења и слободу момента самим тим испуњује још један не мање важан педагошки захтев — поштује дечји индивидуалитет. Поштовање дечјег индивидуалитета се одавно на-. глашује у педагогији, али своје потпуно остварење оно може. постићи само онде где се деци даје потпуна слобода. Где, пак, има слободе и поштовања дечјег индивидуалитета ту владају самоваспитање и самообразовање у правом смислу ових речи. Самоваспитање и самообразовање се са своје стране у модерној педагогији уздижу до култа.

И тако је, после дугих лутања, модерна педагогија дошла до убеђења, да се до васпитног циља најлакше и најбрже долази ако се иде за природом. Онако исто као што је: модерна медицина, после многобројних испитивања и проу-. чавања, открила да су најбољи и најрадикалнији лекови ваздух и сунце, дакле најприроднији, тако је исто и савремена. психопедагогија дошла до закључка да су најефикаснија средства у васпитању: слобода, поштовање дечјег индивидуали-. тета и самоваспитање деце.

Према томе, слобода, поштовање дечјег индивидуалитета и самоваспитање (ово обухвата и појам самообразовања). јесу битни услови за развијање природних способности васпитаникових. Али, како створити те услове у школи» Из свега што смо напред рекли јасно је, да је то могуће само индивидуализирањем наставе. Но како је то ствар чисто методичко-дидак-