Učitelj

690 Учитељ

Ш Систематизовање

Ова је радња изведена такође у учионици. Прикупљени материјал док није сређен нема своје потпуне вредности. Он се мора средити, класифицирати; морају се из те сировине обрадити неки закони, принципи и правила. М сад на часу у учионици осећа се дух стварног рада, осећа се као да је кроз. прозор улетео у учионицу сам живот. Деца су радосна, весела и живахна. Свакоме се говори, свако има нешто да каже, свако се интересује. Али наставник вешто регулише овај симпатични и апсолутно потребни „хаос“ (како би рекли старија) и каналише рад како је њему потребно.

Почиње од стварне области; и ту лако, логично и без. икаквих мука и тешкоћа уводи децу у читав низ економских и социјалних проблема. Све је ново, али је све реално, све је изванредно интересантно за децу, управо све је њихово, дечје.

Логично и просто изводе се појмови о потрошњи и производњи са употребом баш ових израза. Сада деца знају шта. је потрошач -а шта је произвођач. Не само то, него деца сада знају због чега бивају јаја скупља и јефтинија! Она знају сада о односу између понуде и тражње као услову за пијачне цене. Деца знају зашто је општина увела вагу и што ће општини тај приход од ваге. Знају деца такође да општина у ствари преко сељака наплаћује потрошачу. Све су то упознала деца не на часу и не из књиге, већ у самом животу.

Неосетно затим наставник улази у рачунску наставу узимајући градиво из пијачних објеката. Деца и сама састављају задатке и то њима чини велику радост. После рачуна долази обрада из јестаственице, матерњег језика итд. све редом. Све: је природно и органски повезано у једну целину.

За потпуно извођење овог комплекса било. би наставнику потребно најмање 2 до 3 недеље, а можда и више.

Ми смо обележили овде један конкретан случај рада по комплексној настави да бисмо показали, да он није никаква. утопија и да се са мало напора може извести и у нашим школама.

Комплексна настава не треба да буде за наставнике неки. баук, него један циљ, коме има да тежи и који се да остварити. Ради чега се мора одрећи старог система и променити за нов> Ради саме деце, ради самог живота, ради општег блага: и културе па и ради самог учитеља. Разуме се да је за нов рад потребна пре свега воља и љубав, а затим, дабогме и знања да се не би пало у грешку. Може се лако догодити да се не познавајући неке ствари или познавајући их површно, истиче само форма и не води се рачуна о садржини. Због тога.