Učitelj
Дечја игра „Лисице и петлови“ 691
се упропашћују и компромитују не само рад и идеја, него И радник. Међутим код комплексне наставе баш је најважнија садржина а не форма.
У овом конкретном случају, који смо навели, целокупна је пажња била скренута на садржину рада. Наставник је тежио, да буђењем дечјег интереса за објекте наставе, изазове код њих спонтану активност, да створи услове за самосталан рад и утакмицу због самог рада, а не због неке награде. Деца су се такмичила међу собом да што боље ураде и узрок овој енергичној и спонтаној активности није лежао негде изван рада (нпр. у награди) него баш у самом раду. А то је у школском раду један врло крупан моменат. Затим се деци пружила могућност да примене своје искуство и своју иницијативу, о чему код рада у учионици не може бити ни речи. -
На послетку у овом конкретном случају видело се и доказало да деца могу бити корисни чланови друштва не само у будућности него и сада, док стара школа и њени адепти не признају деци то право спремајући их за будући живот али удаљавајући их од живота, затворивши их у кавезе који се зову учионице.
Па шта нам стоји на путу да бар покушамо и на другим „местима да изведемо овакве огледе» Ништа. Једино што би 'могло донекле сметати, то је систем распореда часова. Али би се и ту могао направити компромис.
Обрада дечје игре „Лисице и петлови“ од Филипа Тошовића
Садржај: Играчи се поделе на две једнаке дружине. На растојању 50 корака једна од друге, обе дружине построје се У врсту и окрену лице у лице. На четрдесетом кораку од једне ка другој врсти, повуче се кредом или шиљком добро запара линија, која је исто толико дугачка колико и врста. Играчи оне врсте која је од линије удаљена 40 корака су петлови а оне друге — лисице,
Из оне удаљеније врсте један играч, с левог или десног крила (обично с десног — највећи играч), пође, пређе повучену линију, и онима из друге врсте довикне:
— Кукуреку-у-у!
Ови му одврате:
— Беж', ето лисице!
Играч из друге врсте (лисица) који је стајао према овоме из прве, т. ј. његов редни другар, на ове речи одмах потрчи за петлом. Петао се спасава и бежи ка својој дружини. Ако буде ухваћен до своје врсте, лисица га доводи и оставља иза своје дружине. Ако не, оба стају на своја места, те друга