Učitelj

702 Учитељ

даље мора развити код ове деце осећања према свему ономе што је лепо и добро, а створити одвратност према свему што је рђаво и неморално.

Ради успеха у свему овоме рад мора бити извођен индивидуално. Колективном раду има места у врло малом броју случајева и нарочитим моментима, па и ту често без очекиваних резултата.

___Овакав рад васпитачев не само да је доста напоран, већ захтева сталан контакт са децом а тиме и велики утрошак времена у раду, те не може бити ни речи о некој подели рада у

овом правцу нити одређивању времена рада. Једина подела, изводљива у свим заводима, јесте одвајање групе ученика, на-_

равно ако то техничке могућности дозвољавају, и одређивање једног васпитача за шефа једне групе. Али ни у овом случају не сме се замислити равнодушност васпитачева према рђавим поступцима васпитаника друге групе:

Да би се упознали са дужностима васпитача приказаћемо овде један дан у Дому.

Шест је сати. Звони за устајање. Васпитач већ мора да је поред питомаца. Он мора видети како се ова деца облаче, како намештају кревете, како. обувају обућу, како се умивају итд. Ништа не сме одавати слику лењости. Васпитач одлази од једног до другог, ставља им примедбе, поучава и саветује. Време пролази. Звони 6,30. Редари одлазе да доведу у ред радионице, други да припреме трпезарију, а трећи иду на јутарњи школски час. МИ васпитачи одлазе сваки на свој посао. · Један обилази радионице, други је по учионицама, трећи припрема позоришне комаде, монологе, дијалоге, декламације итд.

Сви васпитачи морају да су на послу, сви васпитаници морају

бити нечим запослени.

Време је доручку. Ученици из свих одељења долазе у

двориште, где се групишу по радионицама. Настаје тишина. Сваки од њих стигне да још једном пређе погледом по свом оделу и својој обући. Васпитач врши преглед, ставља примедбе аљкавим, бележи их у књижицу и одређује им кади где

да се јаве због ове неисправности. Сви су се већ изређали, про-

шли поред васпитача и отишли у трпезарију. Тамо, неколико издвојених ученика чекају да се јаве и поднесу васпитачу цедуљице, које су на неколико минута пред долазак написали. Ту ћете наићи на овакве цедуљице: „Више никада нећу бити ни према коме неучтив, јер је то особина рђавих и неваспитаних људи“, или „никада више нећу пушити пошто ми то шкоди

здрављу“ итд. итд. Па добро, да ли ти и испуњаваш ово што

си написао2г — „Ви ћете се уверити да тако мислим и радим“. ЏИ ја сам се збиља уверавао много пута од каквог је успеха овакав поступак, чак и после многих безуспешних савета, укора па и казни.