Učitelj

Дужности васпитача у дому за малолетнике 708.

Доручак је. Васпитач мора и ту бити поред васпитаника. Он мора видети како они седе за столом, како држе и употребљавају прибор за јело, како ломе хлеб итд. Неумешне и неисправне мора опоменути и поучити. Њихово понашање за столом мора одавати слику лепо васпитаних и уљудних младића. Све рђаве навике и у овом погледу морају се искоренити и створити нове и добре.

И у овоме раду наилазиће се на многе тешкоће и на многе безуспешне напоре, као и при искорењивању рђавих навика друге врсте. Али за то сте ту поред њих, за то сте ви позвани као васпитач, па све да савладате и створите добро. Вас неуспеси морају гонити на тражење све новијих и различитијих средстава, којим ћете доћи до циља, а никада вам не смеју убијати вољу ка раду и стварати вас равнодушним према овим рђавим поступцима ове деце.

Доручак је завршен. Треба их нечим забавити до поласка на рад. Морате наћи нешто што код њих неће изазвати досаду, већ напротив нешто што ће их заинтересовати и развеселити. Њих веома јако интересују природне појаве са којима се свакодневно срећемо. Говорићете им можда зашто данас пада снег или град или киша. Говорићете им о постанку магле и облака. итд. итд. Можда им треба прочитати неку лепу поучну причицу или ћете им одржати кратко предавање о лепом и добром понашању у друштву итд. Ако сте приметили на некима неко нерасполежење, ви ћете настати да се и то стање измени — тражићете да певају неку веселу песмицу. У томе ће већ доћи и време за почетак рада у радионицама. Устаје се, чита се мо– литва и у реду одлази на рад. А васпитач» Где ће сада он» Он иде да продужи своју дужност коју је од јутрос рано почео, — иде да обиђе радионице. Он сада пази како се ученици јављају мајстору, како их мајстор отпоздравља, како остављају своје капе и капуте на одређена места и како узимају свој алат за рад. И ту све мора бити у реду и то све мора видети васпитач, па неисправно исправити и довести у ред.

Обишао је све радионице и дошао у канцеларију. У том моменту наилази мајстор водећи за руку или следећи за неким учеником.

— Господине, ја не знам шта ћу са њим да радим. Изазива ме тако, да ћу „га једног дана ухватити и пребити'. — А дечак, са неким страшним изразом лица, почиње дрско да 06јашњава шта је и како је.

Узимате сад питомца на одговор ради извиђања ствари. Он вам или не говори ништа, или тврди да он није ништа крив или признаје да је био безобразан и неучтив према мајстору. Даје вам обећање да неће више никада то чинити. Пристаје на ваше тражење — да оде и да се извини мајстору. И тиме сеза овај моменат ова ствар привидно завршава.