Učitelj
Извођење екскурзија у основној школи 93
већи део екскурзија биће изведен у циљу самосталног посматрања и испитивања појединих предмета, појава или група њихових.
Нема сумње, да је екскурзију правилно много теже извести, него предавање у учионици. За правилно и успешно њихово извођење потребно је, да су и наставници и ђаци добро припремљени, јер добра припрема услов је доброга успеха.
Зато се наставник пре извођења екскурзија мора лично упознати с местом где екскурзију намерава извести. Добро му долази у помоћ и литература, која постоји о крају где ће бити екскурзија изведена. Тако исто наставник до ситница користи знања о том крају својих колега и мештана.
Кад је готов са упознавањем места или краја, онда наставник означава најтипичнију тачку, па тек онда ради план за правилно извођење екскурзије. Разуме се, да-не може важити један програм за све школе, јер свака школа има своје посебне особине. План за екскурзије, ако га ради држава, мора садржавати један неопходан минимум, који свака школа према својим приликама и потребама допуњава. У току једне године извођења наставник ће најбоље приметити шта недостаје или шта је сувишно у његовом распореду екскурзија, па ће то идуће године мењати. Ту има у виду не само тачке, на којима су извођене екскурзије, већ и теме и методику и технику екскурзија.
Између осталог наставник, у сарадњи с ученицима, припрема алат и приборе, који су потребни у екскурзијском раду и све предвиђа што је потребно, да га екскурзија не би затекла неспремног.
Да искуство једног наставника не би узалуд пропало, после његовог премештаја из једне школе у другу, сваки је наставник дужан, да израђује просту карту, у облику шема, на којој се уцртавају места интересантна за екскурзије једне школе. Тако исто и дневници рада о екскурзијама чувају се у архиви. У том случају нови наставници те школе неће лутати. Они пред собом имају сигуран путоказ и лако се сналазе у раду. Тако ће и само тако завичајна настава бити постављена на здраве темеље.
Пре поласка на екскурзију наставник још једном до ситница прегледа место где ће и ученике довести. За овим ради за себе писмено предавање, које ће му најбоље помоћи да правилно екскурзију изведе. Приликом повратка с места означеног за екскурзију наставник нарочитим видним знацима и предметима обележи место, као и пут до места, да не би лутао и узалуд губио време.