Učitelj

94 Милић Р. Мајсторовић

Деца морају знати циљ екскурзије још пре поласка. Наставник им циљ саопшти у разреду јер деца не само да морају знати куда иду, већ и на које предмете и појаве треба да обрате главну пажњу. У вези с циљем екскурзије претресе се и садржај дечје свести о свему ономе што има везе с градивом, које ће деца на екскурзији посматрати и изучити. То у исто време даје могућности наставнику да целисходно искористи време и да, у главним линијама, обележи илан рада тога дана.

Деца морају знати, да екскурзија није шетња, или разонода, већ предавање и рад пренесени из учионице у слободну природу. Зато екскурзија од њих тражи пуну озбиљност.

Осим овога наставник између својих ђака бира помоћнике, који воде старање о приборима, који класирају скупљене предмете за време екскурзије и раде друге послове.

Као у целокупној настави тако и у екскурзијама мора се пазити на начело поступности. Увек треба ићи од лакшега ка тежем. Природно је, да даљне екскурзије долазе после ближих, локалних. Ближе екскурзије се сврше за један дан. Остале су даљне.

После циклуса ближих екскурзија, када ученици посматрају и изуче велики број предмета и појава, даљне екпскурзије биће јако олакшане јер се темеље на већ познатом градиву.

Међутим многи наставници често греше што нарочито истичу и препоручују даљне екскурзије, а запостављају ближње. — Чега има интересантног око школе» — питају се понеки наставници. Око ње је све добро познато и наставнику и ученицима.

Такво гледање на екскурзије скроз је погрешно. Јер око школе налази се такво обиље материјала за посматрање и изучавање, да се годинама може посматрати и изучавати, па опет да се не изучи. Треба увек имати на уму, да онај ко мало види мало износи и из даљних екскурзија. Зато на месне екскурзије мора се обратити нарочита пажња тим пре што оне не захтевају никакве новчане издатке.

Саветно је да се екскурзијама, нарочито у почетку њиховог извођења, не истичу пространи задаци. Они морају бити прости и малог обима, па се поступно проширују.

Што се тиче екскурзијског времена, може се као најподесније препоручити крај наставног рада. После екскурзије децу одмах пустити кућама. Остало време је мање подесно. Никако после екскурзије не изводити наставу, која нема везе с екскурзијом. У случају да наставник има два-три разреда, онда млађе пусти кућама а старије ВОДИ.