Učitelj

Јесењи материјал за основну наставу 137

Кад смо одговорили на питање: где треба претежније изводити у јесен школску наставу, онда нам остаје одговорити још на питање: шта треба обрађивати и како»

На постављено питање ево одговора.

Сада је време отићи у градину и разгледати поврће, зелен и др. Уједно видети како градинари све то беру и продају. Овде ћемо видети: паприку, патлиџане, бамњу, кромпир итд. У другом крају разгледаћемо обране плодове и земљиште припремљено за нову сетву. Разгледати трапове за чување кромпира и начин спремања и чувања зимнице. У цветној градини видети како вену и чезну нежни лепи цветови попарени сланом. Видети припрему биљке за зимовање, а какав је случај са племеном луковача. Затим видети начин прикупљања семења и његово чување за пролећну сетву.

Иза овога отићићемо у воћњак. Разгледаћемо воће са необраним плодовима. Бербу истих и општу припрему дрвећа за проспавање зиме.

У поље ћемо отићи да видимо како људи беру кукуруз, како ору и како сеју жито.

У виноград ћемо отићи да видимо бербу грожђа упознајући се са врстом и квалитетом грожђа. Овде можемо разматрати и све промене које виноград претрпи у јесен припремајући се за зиму.

У јесен се треба користити приликом у погледу обраде материјала и из земљописне наставе. Када су дани лепи треба их искористити за упознавање непосредне и даље околине. У самој природи обрадити целокупну припрему земљописне наставе: видик, равницу, брежуљак, брег, брдо, планину, долину, поток, реку, језеро, море.

Згодно је с малишанима изаћи на какво брдо или узвишицу и тамо на једној нарочито зато спремљеној дасци израдити од песка, глине, струготина и др. рељеф места.

Затим отићи на извор, разгледати реку, њене притоке и ушће.

Деца из града могу отићи до оближњег села и упознати се са њим, а деца са села могу отићи у варош и разгледати исту са свима њеним знаменитостима.

У јесен се врше такође посматрања и запажања сунчевог изласка и заласка. Ово посматрање вршити заједнички или појединачно и све констатације бележити у нарочите свеске. Затим треба мерити дужину дана и ноћи, као и њихову топлоту. Све ове констатације такође бележити у свеске.

У јесен долази и брање разног лековитог биља. Деца посматрају цвеће. Цртају га као и остало јесење биље, дрвеће и плодове. Деца се упознају и са разним природним бојама. Разне плодове и лишће моделирају пластелином или лију од гипса. Моделирање се врши и глином.

Као што се из свега досад изложеног види, јесен нам даје веома много разноврсног материјала за све наставне предмете, па и за писмене саставе, јер после сваког излета могао би доћи опис оног што је виђено, опипано и доживљено.