Učitelj

=

Вештине у америчким осн. школама 535

Осим овога, деца у овој години прелазе на цртање појединих предмета из природе и почињу скицирати геометријске фигуре.

Илустрације се изазивају помоћу обнављања онога, што би дошло уз неки предмет, који се црта. Орнаменти су сложенији и потпунији а употреба њихова и у овој години служи украсима оних предмета, које ученици, у радионици ручног рада, сами израђују. У ово доба, ученици су већ у стању, са више критичке способности посматрати и ценити своје радове (цртеже), те стога, у овом периоду наставе, ученици обраћају и већу пажњу на облик и линије. Ако ученик жели цртати кућу, мора пре свега умети извести њене зидове вертикалним линијама и уз то дати нацртаној кући правилан и веран облик посматрања. Ако је предмет цртања птица, онда, да би се ученици упознали са обликом птице, треба из старих журнала (илустрованих) изрезати слике птица, показати их деци, дати им да их дуже разгледају и уочавају детаље слика, и доцније их потсећати на те слике, које треба намештати у разне положаје и тек онда прећи на вежбе у цртању. То је припремни рад за цртање птице у природи.

У ово доба, деца још нису у стању цртати лепе и теже предмете, а још мање су у стању да их нацртају тако, да тај рад потпуно задовољава. Али зато, без колебања могу нацртати неколико предмета са довољним разумевањем, пажљиво, тачно да рад задовољава.

г) Четврта година — разред

У овој години деца већ почињу употребљавати сложеније боје и ниансе, светле и тамне боје. Правилна употреба сенке и шатирања — претставља циљ рада цртања у овој години. Цвеће, птице, биљне плодове, дрвеће и т. сл., цртају ученици на платну. Цветове и воће (плодове) цртају у њиховим природним бојама.

У »дечоп«-у настају вежбе, да сами ученици израде уредне цртеже животиња, птица или слично томе, које ће служити угледним примером (прегледом) млађим разредима. На овај се начин добија »ши« (јединство), које се употребљава као украс учионица, канцеларија- сала, и др. радом свих ученика-ца. “

У овој години се почиње са применом перспективног цртања; ученици се не упознају са теоријом, већ као и увек и једино са праксом овог цртања. После неколико најпотребнијих, најосновнијих и најпростијих, а потом сложенијих приказа, објашњења, упутстава, и што је наглавније, после неколико проба, као и после потребне анализе и избора теме перспективног цртања ученици приступају, довољно обавештени раду. Ови се радови излажу општој критици разредној, која се нарочито негује и цени, јер она пружа ученицима обилне користи у богаћењу искуством и потребним знањима. Предмети се цртају у разним положајима и ситуацијама (оловком и бојицама).

У »дечоп«-у се ученици уче и вежбају и у састављању шара и орнамената за крајеве и оквире извесног простора: круга и па-