Učitelj

536 Милош П. Павловић

ралелограма. Те се шаре дотерују и разрађују а потом шаљу у школске радионице, где се употребљују за украшавање ствари направљених од дрвета, а које су, такође, продукт ученика.

д) Пета и шеста година — разред

Овде деца примењују кроз практичне радове све оне принципе, с којима су се упознали у млађим разредима, само сад на широј и пространијој и сложенијај основи.

И овде се црта акварелом, тушем и бојама. Модели су много сложенији.

У »дечјст«-у отпочиње рад »Иејпе« или штампање и састављање објава и реклама.

Како је Америка земља реклама, то је сасма природно, што је састављању и штампању (изради уопште) објава-реклама обраћена пажња и у основној школи. И ако акцептирамо мишљење: што је рекламна објава лепше, згодније састављена и што су боље и лакше, разумљивије и укусније, рељефније и симболичније разрађени њени детаљи, то је и успех рекламне објаве већи и безбеднији — тада ћемо лако схватити и потребу поклањања велике пажње овој врсти уметности у америчким основним школама.

Састављање рекламних објава претставља својствену вештину која захтева поред техничког знања и знање психологије; и ако за моменат елиминирамо злоупотребе у овом послу, које су каткад гдегде везане за ову вештину, тада би се, може бити, могли помирити са потребом учења тога предмета у основној школи.

У састављању шара и орнамената за дрворез и дуборез, деца почињу обраћати пажњу са довољно вештине и разумевања у избору материјала, у размери, циљу и смеру израде, чиме се директно помаже настави геометрије и рачунице.

ђ) Седма и осма година — разред

И најзад, у последње две године, од ученика се тражи, да умеју применити и за живот искористити дотле стечена знања. Ученици су дужни умети сами помешати боје, знати за ту сврху размеру и физичке законе о мешању и спајању боја; морају знати поправљати предмете (коректура) и облике и то што је могуће брже, лепше, тачније и поуздано и уз то цртати „напамет“ познате им предмете; такође морају знати сигурно владати четкицом и оловком.

Свему овоме треба додати, да почетком друге године, у програм цртања улази, такође, и упознавање ученика са бољим, лепшим, естетичним и најновијим продуктима уметности на пољу ове вештине — уметности. |

ИП Ручни рад Док цртање, тек гдегде прибавља репутацију потребног и врло важног предмета наставе, ручни рад обратно, нагло изазива