Učitelj

602 Мата Ловрак

Покушаћемо на крају овог чланка дати приказ једног предавања историјског догађаја из наше историје, премда не могу јамчити, да ће опис бити посве веран свом оригиналу због тога, што се такво обучавање не може донети у оној форми, како су се донашале досада „методичке јединице“. Настојаћемо, да будемо што је више могуће верни. Но пре него завршимо с тиме, неопходно је потребно, да се на још једну важну чињеницу у обуци историје осврнемо.

П

Ако прихватимо досад изложено, излази, да за примање (слушање) све велике драме треба мале проматраоце (слушаоце) припремити, како нам се не би догодило као оној публици, која

енавикнута на позориште праска од смеха гледајући најжалосније, дирљиве или најтрагичније сцене на позорници.

За примање историјске грађе припремићемо ђаке, ако добро и солидно припремимс терен за разумевање историје. Обука у историји треба да има повећи увод, који је посве неопходан за даље разумевање историје. Има у нас школа, које историју почињу обучавати одмах првих дана тако, да децу упознавају са животом старих словена у најстаријој њиховој постојбини далеко на Северу. Колико ли се ту наставници муче, да деци речима и сликама предоче, како је то било давно, како је то све још било примитивно, дивље итд., а на крају крајева, догађа се то, да деца то отстојање времена и тај живот не могу никако право поимати и жве им се некако чини, да је то било пре неколико година или за живота барем њиховог прадеда, којег се они још као кроз маглу сећају из најранијег свог детињства.

Вишегодишњом праксом чиним ја у историјској обуци увод у историју, који траје најмање месец дана. И у време док многе школе познају већ и Томислава, мој разред тек онда сазнаје за сеобу Јужних Словена са севера у ове крајеве.

Настојаћу даље, да тај увод саошштим овде у најглавнијим контурама без детаља. Све оне врло потребне детаље ће сваки практичар наставник сам моћи замислити.

1) Повод. а) Разговор о том, шта је све ново подигнуто у нашем селу, а што прошле године није било. Имамо: ватрогасно спремиште, нови разред уз њега, код општинске зграде засађена два реда кестена и ораха и кад то порасте, биће мали парк; имамо трећи железнички колосек на жел. станици; имамо нову пијачну вагу за вагање говеда, итд. Што је било на оном месту пре, на којем је сада ватрогасно спремиштег Ледина. Наставник даље с децом разговара о том, како неких десет нових кућа није било пре неколико година. Они се сећају, да је пре на месту кућа била запуштена ледина са шикарјем. Разговарају о том, жако има у селу све мање кућа од земље и са сламним кровом,

7