Učitelj

Значај утисака и реакција за развитак душ. живота 683

Овим путем је, претежно самосталним ученичким радом у школи, стоворено и мноштво очигледних средстава, у чему наше школе највише оскудевају.

Ове ручне радове израђују мушка и женска деца, али на засебним часовима сама женска деца имају и своје специјалне ручне радове.

Било би сувише далеко од стварности да се само теорише и захтевају женски ручни радови из ширег домаћинства; али рачунаДући са основном школом коју имамо са постојећом организацијом —-" женски ручни радови имају једну област богату, необичне лепоте, и с васпитног гледишта особите вредности. Та је област: национални вез.

Фигурама и хармонијом боја у везу је изражена дубина мисли и осећања из давне прошлости, Блиставом, златном жицом изражена је негдашња снага, богаство и сјај државе и народа; или је тамном свилом и срманим концем уткана сенка, која показује „дане ропства тугом обвијене... Вез је израз вере и наде националне и личне. Везом се изражавала младост, њене чари и њен заход, чедност, понос, бол, љубав, патња и нежност... Вез је историја; он је религија; он је дивна приповетка и најузвишенија поезија личног и народног живота. У везу су уткане све нијансе душевног живота: ума и срца... Национални вез се довољно гаји по нашим народним школама као женски ручни рад. Тај правац треба одржавати и још појачати, јер у везовима је сваки конац, свака боја, нијанса и фигура отисак душе, коју прочитавајући при раду с децом, изазивамо понова рад духа — сваким убодом игле... А то се и жели ручним радом у школи.

Овим путем ћемо, по речима Сајдела, у место старога наче„ла: „Ствар и реч у исто време“, у нашим школама створити принцип: „Рад, рад и реч у исто време“.

Значај утисака и реакција за развитак дечјег душевног живота

од Милана Ј. Јањушевића, учитеља у Скопљу

Сви организми животињског царства способни су да примају утиске из спољнега света и да на њих реагирају. То им је неопходно потребно да би се могли прилагодити средини и опстати у животу. Па и дете чим се роди способно је да прима чулне утиске и да рефлексно реагира на њих. Нас сад интересује питање какав значај имају ти утисци и реакције за развитак и изграђивања дечјег душевног живота. Да бисмо одговорили на то питање, треба да видимо како се детиња душа развија.