Učitelj

Е

Прво естетичко васпишање деце 335

Дати им да раде само оно за шта су стварно способни, да раде марљиво, и за кратко време. Дати им потребан материјал, на пример, лепе боје за њихове аквареле, фул и вуну доброг квалитета за њихове почетке, оивичити вез без компликација на солидној материји. Примена у раду је први услов за добар резултат: све што раде, деца треба да раде марљиво, било да пишу само један ред, да провлаче иглом, да лепе, да раде мале моделе у пластелину.

ж

Музици деца треба да се уче од вас, а не од цигана. Прелиставајући збирке народних песама наћићете многе згодне за децу, некад ће бити потребна мала измена речи, понекад треба изоставити неку строфу; половину песама треба одабрати од традиционалних песама вашег краја; друге узети из добрих антологија и, за најмлађу децу, треба узети из збирке госпођице Бре, најбоље од свих.

Хорско певање код деце биће добро, ако имају меке и сигурне гласове и ако наставница — хоровођа уме дириговати. Да би се култивисао слух и глас, треба увек да почне час певања у одељењу одраслих са нешто музичке иницијативе о гами, са усменим диктатом нота за певање, са репродукцијом научених нота.

Више школа већ имају фонографе. Које фонографске плоче изабрати» Ако би имао да дам савет, он би био овај: изаберите плоче за инструменталну музику; боље је да песме певате сами, јер врло често гласови професионалних певача су извештачени, а то песми одузима њену највећу драж.

Школске свечаности су за наше мале велики догађаји који на њих остављају неизгладиве успомене.

Да ли су. ове успомене увек прави естетички утисци» Не води циљу, гледати високо. Није дозвољено са тако младом децом изводити замршене сцене; то, премаша. њихову моћ, а често понављање и подражавање ствара од њих лутке. Не сме се, опет,

гледати сувише ниско, тј. тражити ефекте од карикатура, вели-.

ког смеха, што се производи вулгарним речима, гестовима, и држањем и имитирањем вашарских комедијаша. Материнске свечаности изводе се са лаким програмом, са лаким песмама и играма које увесељавају оне који играју и певају, који не замара дечји дух, ствара веселост не исмејавајући никога, и, пре свега, ствара атмосферу добре воље и веселости. Материнске школе (забавишта) спремају децу да уживају у лепотама природе, поезије и музике; њено дело настављају и увеличавају основна школа и друге школе за одрасле. | о

(та "С француског Драг. Д. Прокић.