Učitelj

336 Владимир Вујић

ЈУГОСЛОВЕНСКИ ПЕДАГОЗИ

Педагогија светога Саве

— Од Владимира Вујића —

1

Може се говорити и о педагогији св. Саве, О његовом широком, одиста широком, васпитачком раду. Једна данас сасвим природна асоциација, данас када се уобичајило да се рад св. Саве тако тесно и нераздвојно везује за питања школе, просвете, просвећивања. Св. Сава је, већ дуго времена, школски светитељ и популарна је слика његова са књигом, са школском децом, како држи у рукама написане речи: „Знање је светлост, знање је моћ..“ То у погледу школованог народа; а у погледу народа нашег, народа уопште, чињеница је да је св. Сава „учитељ“ свега, наставник свега у животу и да је остао као такав у усменом предању народа, у причи и у песми. И ту и тамо, он је про-светитељ, лик онога који поучава. Може се, дакле, говорити о педагогији св. Саве, наравно ако се израз „педагогија“ узме у смислу, најширем; васпитавања и образовања, а не као технички модерни израз за једну научну дисциплину.

Но свака „педагогија“, опет у најширем смислу те речи, почива на једној основној мисли о човеку, о његову животу, о свету у коме човек живи. Свака „педагогија“ заснива се на некој „метафизици“. Онај који широко и обимно дела и делује као образоватељ, увек има своје одређено становиште, своје схватање, свој назор о човеку уопште, оно што се зове немачки »Мебепзсћапило«. Наша мисао о васпитању, о образовању, људи мора произлазити из наше мисли о природи и о бићу човека, 0 његовом положају у животу и свету. „Како“ образовати, увек зависи од „шта“ образовати. Јер, образовати — то значи давати образ, облик, лик човечји; и увек је ту питање: „а по коме подобију>“

Одмах се ту поставља питање да ли је оправдано светитеља Саву сагледати као лик просветитеља у смислу савременог рационалистичког васпитатеља. Може ли светитељ Сава бити симбол просвећења у једној школи када је потпуно лаицизиранаг Може ли лик Саве светога бити пребачен потпуно из духовности његовог времена на духовност овог времена у коме живимо Да ли оне таблице што их Сава држи по популарним сликама носе оправдано речи: „Знање је светлост, знање је моћ“ и да ли носе те речи исти смисао за светитеља Саву и за онога који их је испевао, рационалистичког и просветитељско- -грађанског Змаја»

И даље иде мисао: да није та мисао-о просвећењу, модерна у основи, неком наслагом набацана на лик и делање правога, живога, светога, монаха, Саве» Јер велики ликови често имају судбину да, кроз времена и времена, примају на се као неке наслаге идеја, мишљења, веровања и појединих епоха и да, кроз касније епохе и идеологије сагледаване, као нови симбол, мењају