Učitelj
Први почеци дечјег говора 514
тешко испитивати, нарочито кад се испитује интелигенција они нерадо пристају на то, те нам је добродошло испитивање деце. Она су иначе навикла да буду испитивана у школи; а још кад осете да им не тражимо оно што су учила у школи, испитивање се може претворити за њих у пријатну забаву. А за истакнуте проблеме је довољно ако упоређујемо децу два села или два краја, место да упоређујемо одрасле. И та деца ће једног дана бити одрасли. И иначе, кад је реч о упоређивању, деца као група су претставници родитеља као групе.
Први почеци дечјег говора"
— од Паоле Ломброзо —
Иако је дечји говор највише проучаван из области дечјег живота, ја ћу ипак покушати да изнесем најважнија и најинтересантнија испитивања Прајерова, Компејреова, Перезова, Егерова и осталих.
Зато се запитајмо, какви су први облици дечјег изражавања» Кад почиње дете да говори» Како се стварају из идеја њихове прве речи» Како се кристализују идеје у речи» итд.
Гест. — Не само код детета већи код дивљака први начин изражавања јесте гест. Колико је он важан види се по томе, што дивљаци из племена Пакојаз не могу да се споразумевају кад су у мраку.
Дечји гестови постају као и код дивљака од инстинктивниХ,. рефлексних побуда, које постају уговорни знаци за излагање извесних мисли. Гест одрицања долази од природног дечјег покрета, кад удаљује главу на пример од сисе и неће да је сише; гест пристајања кад дете помера главу лево и десно тражећи. брадавицу на сиси. Још чешћи је гест, кад нас деца моле за неку ствар а ми им то обећамо ако склопе руке.
Не само за одрицање и потврђивање, већ и за излагање: првих идеја дете много пре и радије употребљава гестове него. речи. Чак нас деца и нагоне, да их учимо гестовима и да им понављамо, јер помоћу њих изражавају своје жеље. Често вас хватају за одело и на тај начин стављају вам до знања, да припазите на њих. Шире вам руке, кад им штогод пружате и кад. хоће да изразе неку жељу; стежу или шире руке, кад хоће да означе много или мало итд.
1) Ова расправа је одељак из књиге „Га упа де! батбии“ од Паоле Ломброзо. Целу књигу је по ауторкиној дозволи превео и спремио за штампу наш уважени друг г. Радиша Стефановић, управитељ вежбаонице женске учитељске“ школе у Београду. Г-ђа Ломброзо је кћерка познатог италијанског психолога. Чезара Ломброза. Бавила се и интензивно радила на дечјој психологији. Сада је: уредник најпопуларније дечје библиотеке у Италији. Ур.