Učitelj

460 Дим. Ђ. Димштријевић

пада у очи, да су као низ за бројање искоришћени предмети, који су увек били пред очима и при руци. Даљи ступањ развитка састоји се у овоме: бројеви се стварају још увек помоћу прстију, бројањем, али се поред овога показивања одмах добију бројне речи — или одмах узму бројне речи без показивања прстију. Овај је ступањ развитка од велике важности, показује јасно, како стварање бројева и њихово именовање испада једно из другог. Бројне речи биле су првобитно именоване за нађене бројеве друге вредности. Бројне речи скоро свих примитивних народа простиру се са изузетком само на прва четири броја. Пет је значило или просто „руку“ или „половину човека.“ Итд. Види се, да су бројне речи биле ништа мање него имена множина. (количина); оне су описи радња, које се понављају да се нађе број.)

После бројања на прстима дакле, прелази се на бројање речима, које треба да се заснује на чулној операцији са стварима. Овај чулни ток извршује се у низу аката. Кад се из дате коли-– чине издвоји 1 предмет, те му се дода још један предмет, то је први акт. На ову суму додам из гомиле још један предмет, то је други акт, и тако се наставља додавање све по један док више нема шта да се додаје, док гомиле нестане.

Низ бројева до 5

Прелаз са прстију на основне бројеве јесте лакши, него прелаз на редне бројеве. Облик вежбања: куглице досежу до кажипрста! — Једно дете изводи. Учитељ: кад куглице досежу до кажипрста онда су дате две куглице. — Још једна куглица! онда су три куглице, Исто се овако изводи са 5. 4, 1. После овога изводи се цео низ 1,2, 3, 4, 5 са односом и без односа на куглице и онда мора да се памти. Могао би се низ основних бројева наставити до 10, али, због слабијих ученика, треба дуже остати код низа до 5, и утврдити са увођењем редних бројева. Облик вежбања би био овај: по реду како куглице стоје, ово је прва, ово је друга . . . пета. После прве куглице долази друга куглица . . . После четврте, долази пета куглица. — А пре пете, стоји четврта куглица. — Друга куглица налази се између прве и треће куглице... Онда без гледања куглица: која куглица. долази после (пре) лруге куглице...

После ових вежбања, треба вежбати основне и редне бројеве. Наместе се 2 куглице, па се каже: ово је прва и друга куглица. Свега су 2 куглице. Онда кратко: 1 куглица и још 1 куглица, јесу 2 куглице. Још краће: 1 и 1 јесу 2. — Наместе се на другој шипки 3 куглице: ово је прва, друга и трећа куглица. Свега су три куглице. | куглица и још 1 куглица и још ! куглица јесу три куглице. Кратко: 1 и ! и 1 јесу 3.... Итд., до 5 куглица.

У У. Тапск, Ветасћшпсеп Нђег даз Хаћеп. Стр. 10–14.