Učitelj

210 Велимир Р. Дамјановић

Начело избора штива. — Текстове код слова у буквару треба израдити на основу дечјих описа слика, које се налазе у буквару код дотичног слова које се обрађује. Наиме, слике које има намеру аутор да стави у буквар, мора их раније припремити од штива за буквар. Спремљене слике за буквар треба да опишу ученици [ разреда — у другом полгођу, јер се претпоставља да деца тада већ знају читати и писати. Ове дечје описе слика у буквару треба средити, па из њих саставити потребно штиво за буквар. На овај би начин добили штиво за наше букваре, које би било најближе нашим првацима, јер су они сами штиво саставили.

Градиво из ове области мора да буде просто и лако, да је схватљиво дечјем духовно развитку, како би га деца схватила са што мање напрезања. Овде не смемо имати у виду само напредну децу, но често пута морамо водити рачуна и о деци која нису напредна. Свакако, да је најбоље пронаћи просечне духовне моћи код наше деце, према којима треба удесити и само штиво у нашим букварима. Уколико је градиво претстављено у што простијој форми, утолико га деца лакше схватају.

Неоспорна је истина: да се ученици мање заморе при раду неког предмета, када им се он претстави у што проститој форми, — па макар овај рад и дуже трајао, него ли при раду неког предмета, када им се он претстави у тежој форми — па макар он и краће трајао. Наравно, да овде подразумевам рад са разумевањем, а не механички рад са нашом школском децом. У првом случају имамо мање напрезање ученика, које проузрукује мањи замор, а у другом случају имамо веће напрезање ученика, које проузрукује већи замор код ученика.

Начело занимљивости у штиву буквара. Градиво у штиву буквара мора да је занимљиво, како би код деце изазвало што више интереса за рад. Овом питању морамо поклонити доста пажње, како по садржајном тако и по формалном смеру. Буквар мора да је привлачан за нашу школску децу, он треба да претставља књигу радости код наших малишана, У противном случају, нисмо одговорили постављеном циљу.

Дидакштички принцип. — Свакако да се сви морамо сложити у томе, да садржина буквара буде из области дечјег живота, јер је таква садржина најближа деци; зато се о овоме мора водити рачуна, како би удовољили наставном принципу стварних области.

Важно је нагласити потребу, да градиво буде из свију области стварне наставе. Ка овом принципу треба ићи, ако то није лако извести при обради малих слова, те се може несметано постићи код обраде великих писаних слова у буквару, где се без сметње може узимати област по област за обраду.

Такође је важно нагласити потребу, да градиво у буквару обухвата и све друге предмете, уколико је то могуће, како би се могла постићи жељена корелација наставе.

Читање у буквару, треба да је читање целих речи, а не слоговно као што је то случај у неким другим букварима. Наравно,