Učitelj

Савремени наставни принципи у изради модерних буквара 209

штампана слова су простија у својим контурама од мањих штампаних слова, па су зато и лакша за обраду. Наравно, да овде мислим на проста велика штампана слова — без икаквог украшавања јер у ствари обрада слова треба да је у што простијој форми — налик на слова старих споменика, где су урезивана слова у свом најпростијем облику.

Из горе изложених савремених психолошко — педагошких принципа види се, да обрада слова у буквару треба да почиње овим редом: велика штампана, мала штампана, мала писана и велика писана слова, кога се реда треба и држати.

Психолошки принцип. — Како код свих других предмета, тако и овде морамо узети у разматрање просечне духовне моћи ученика ! разреда, према којима имамо дати потребно градиво.

С озбиром да је наставно градиво за ! разред доста велико, то је потребно да наставник бира што ефикаснија средства при раду у овој области, како би се потребно градиво обрадило, а да се код деце не осети преоптерећеност.

Да би се свуда правилно применио психолошки принцип у области букварске наставе, ми морамо подједнако водити рачуна 9 свима психолошким начелима ове области, како би се правилно и јасно манифестовали сви потребни психолошки моменти. При излагању овог принципа, ја ћу у главним потезима изнети психолошка начела, којих се треба држати када је реч о правилној примени психолошког принципа у области букварске наставе.

Начело фонетичке обраде гласова и реда обраде слова. — Када је реч о овом начелу, морамо водити рачуна о поступности обраде гласова с обзиром на њихову лакоћу изговора, као и на поступност реда обраде слова имајући у виду њихову сложеност.

Треба ићи за тим, да у почетку буквара буду они гласови који су лакши за изговор, па постепено обрађивати све теже и теже гласове. Такође овде морамо имати у виду, да прво дођу она слова која су простија по свом облику, па затим све тежа и тежа слова.

Тешко је постићи жељену поступност при обради фонетике гласова и реда обраде слова, јер они некада долазе у контрадикторну могућност, која отежава да се постигне жељена хармовија у потпуности при обради гласова и слова. Наравно, то не мора да значи да се ово начело не може правилно решити, или бар донекле правилно решити уколико будемо за то имали могућности.

Начело поступности при избору градива у буквару. — Начело поступности при избору градива у буквару састојало би се у томе: што би се деци давало градиво од конкретног ка апстрактном, од лакшег ка тежем, од познатог ка непознатом. У начелу поступности морамо водити рачуна ио рашчлањавању градива, тако да се прво обрађују: лакше партије, па теже. Зато смо на основу овог психолошког начела решили питање реда обраде слова, где се прво обрађују: велика штампана, мала штампана, мала писана и велика писана слова.

Учитељ 14