Učitelj

212 Велимир Р. Дамјановић

или их изрезивати од хартије. Наравно, да и овде треба деци дозволити слободу и саморадњу у овом послу, јер за децу овакав рад има више значаја по саму њихову активност и интерес.

Потребно је упоредо гајити активну очигледност и кинетичку осетљивост, јер обе имају великог значаја за нашу школску децу. Овим се деци даје пуна духовна слобода за самосталан рад, као и мануелно задовољавање рада у овој области.

У области букварске наставе треба избегавати једнострану очигледност мртвих слика и незначајних модела, јер ово нема никакве вредности за саму наставу. Радити на томе, да се деци да пуна очигледност, где ће учествовати по могућству сва чула.

Принцип корелације укупне наставе. — Када је реч о принципу корелације укупне наставе, не мисли се на концентрацију Хербарта и Цилера, односно на концентрацију где се само један предмет узима за концентрациони предмет, за који се имају везати сви остали предмети. Овим се мисли на природан и правилан полазак од сваког предмета, тј. сваки предмет може да буде концентрациони предмет по принципима укупне наставе, па се од њега пригодно прелази на други предмет, Наравно, да прелаз од предмета на предмет не сме да буде механички, без потребне психолошке везе; но прелаз има да буде психолошки и наставно оправдан.

Обично се полази од дечје околине —- завичаја. Полаз у настави мора да буде од дечјег доживљаја, како би се код деце ангажовали сви елементи воље и тиме створила могућност за што веће удубљивање у саму ствар — предмет. Овим се ствара прави вољни интерес, створен личном жељом за рад, који за наставу има највећег значаја.

Радом у настави мора да се створи потребна веза између мањих и већих области, као и веза између предмета чиме би се задовољио принцип укупне наставе.

Аналого овоме, слике у буквару треба да имају потребну корелацију са штивом у буквару; а штиво у буквару, треба да има потребну корелацију са сликама у буквару. Слике у буквару међусобно треба да имају потребну корелацију, како би се опис предњих слика могао вршити у вези са наредним сликама. Наравно, да ово не треба да значи, да све слике имају по нешто једнообразно — исто; но, да се оне могу за причањем у односу са другим предметима довести у везу.

Такође и штиво у буквару треба да има корелације. Наравно, ово не мора да значи, да штиво у буквару треба да има задње реченице исте или сличне, како би се могло довести у везу са другим штивом; но, да штиво буде удешено тако, да се згодно у вези са другим предметима може обрађивати.

На крају, цео буквар треба да има потребну корелацију, оно што је претстављено у њему треба да има везе и са другим предметима, који се обрађују у ! разреду.

Принцић избора слика у буквару. — Важна је ствар правилно решити питање избора слика у буквару које играју главну улогу у области букварске наставе.

НИ