Učitelj

234 Милош Р. Милошевић

ФИЛОЗОФСКИ И НАУЧНИ ПРЕГЛЕД

Култ и култура језика“) — Од Милоша Р, Милошевића —

Несумњиво је уздизање човекова духа текло упоредно са развитком језика, а развитак језика је морао упоредно ићи с развитком свести човека о себи и свету, као што је из свести човекове о себи и свету потекла и развила се свест о Богу. Јер, из историје филозофије религије знамо да се образовањем претстава о божанским бићима и с развитком свести о једноме Богу развијала свест о себи, те је човек из појмова о себи стварао појмове о „духовима“ и Богу, а из развијених појмова о „надзе-

маљским бићима“ усавршавао је човек појмове о себи и своме друштвеном животу.

У томе упоредном и узајамном уздизању духа човекова вршено је „одвајање светлости од таме“ како у развитку језика тако у развитку свести о себи и свету, о своме животу и Богу. А малочас смо напред видели како се тај развитак свести и језика спирално-кружно окретао око имена и појмова о двојном бићу свести и божанског духа, па по томе и о двојном бићу човека. Видели смо, да је све то проистицало из „полутаме“ и улазило у светлост, да је све то потицало од потсвести и протицало до свести, да је све то растење поникло из једног корена, из кога су избиле две стабљике које су се увијале једна око друге, те од двојег, спојеног у једно, постало свето треће, које стоји у садржини идеје о Св. Духу.

Тако се из полусвесног и магловитог сазнања стекло свесно и јасно сазнање о бићу света у двојству супротних елемената његових, па су према томе сазнању створени језички и симболички уметнички изрази о свему бићу и свебићу. Претставе и појмови, језички и симболички изрази о бићу света и светом бићу сливали су се и преливали у појмове о неким „бићима“ човеку невидљивим, према њему надмоћним, зло или добро распоженим. Јер, та „бића“ човек није могао друкчије замишљати него онако како су се показивали сами људи у њиховим међусобним односима, и како су се показивале и животиње и појаве у природи према човеку, а показивали су се као зла и добра бића, као штетни и корисни елементи.

Та аналогија је важна и за двојаке начине који су запажени у појачавању и слабљењу злог елемента у животу човекову. Један је начин био и остао приморан, принудан, насилан; други приволан, примамљив, добровољан. Према тим двојаким начинима, људи или животиње су укроћивани и насилно упитомљавани, или

#) Мз дела „Увод у филозофију живота кроз коншрасте“, које ће се ових дана појавити из штампе и биће му, по обавештењу, цена 50 дин. Издање нове филозофске библиотеке (књига) „Логос“ Страхињића Бана 75 — Београд. Добротом писца доносимо овај чланак и8 поменуте књиге, на чему му особито захваљујемо, Уредништво.