Učitelj
424 Библиографија
суштину, на контраст, па макако ми стање сна називали. Зато је једини смисао у бесмислености сна контраст, којим је одређен ток претстава у сну (47, 48). Основне противности наше свести су, на једној страни, емоције као појаве душевности, на другој појаве интелекта, које чине нашу разумност и умност (53). Нарочито код осећања важи закон контраста, већ и по томе што су она релативна. Осећање задовољства је јаче кад следује осећању бола, нето кад постаје у стању равнодушности (55). И сама подела темперемената, је извршена према двојаким противностима. Па н код појачаних душевних стања влада контраст, јер гнев и жалост су супротне по ставу и методама изливања Н док је гневан човек готов да се покаже осветник, жалостан је човек тужилац (57). Сав нижи и виши духовни живот тече у супротним појавама пријатних и непријатних осећања, узбуђења и стишавања, заволевања и омразе, брите и задовољства, позитивних и негативних одлука воље (62). Као што се Фауст жалио на две душе које су уистини претстављале супротности Гетеова духа, тако је и Бизмарк могао за. себе рећи: У мени је мноштво душа, које се свађају. И наш Светозар Марковић је открио у себи тешке супротности (64).
У душевним покретима женске психе се налази често подесно поље за необичну игру контраста (71). За Александра Великог се зна да је клечао шред обожаваном Роксандом, од чијег ода беше отео царство. И Цезар се беше показао као побеђени победилац према Клеопатри. А војвода Марлброа, некада први војсковођа Европе, дрхтао је од непојмљивог страха пред својом женом, у коју је био лудо заљубљен. Наполеон [ и наш Тома Вучић, у своме животу показују пуни контраст: од највећих противника апсолутистичке власти постају на власти тирани (72, 78). У душевним расположењима постоје скокови с једног краја на други. Наш Лаза Костић од материјалистичке филозофије при крају живота прелази у мистицизам. Савле постаје Павле. Дон Жуан завршава у манастару као итуман. Лојола некадашњи љути ратник постаје оснивалац реда исусоваца (76). Закон контраста се најоштрије испољава код лица слабих нерава н неурастеничара (78).
И у личном опхођењу врло чести су контрасти. У друштвеној средини човек је изложен ударима супротних сила како своје унутрашњости тако и друштвене спољашности (97). Гравитипрање супротним половима живота, редовно се испољава при наглим прелазима из једног животног стања у друго (98). Џа н највећи филозофски мислилац и моралиста новијега времена, Кант, опајао је у себи пуне умне и моралне противности. Шопенхауер 1еније објективног схватања, у души је био необуздан, срдит, частољубив, чак н немилосрдан према противницима (122).
Како даљи Исток и крајњи Запад, тако европски Север и Југ показују супротности, које се запажају у неједнакој динамици северног и јужног културног појаса (139). Ипдогерменац је сангвиник и меленхолик, Монголац флегматик, Семит колерик (141). Па и живот државе је више у немиру нето у миру. Зато за подешавање унутрашњих правилности брине се законодавни ортан и доноси гаконе којима се регулишу односи разних друштвених редова (148). И економски и политичко-економски живот је сав у супротностима, а тако исто постоје и социјално-етичке супротности. Ту се показује крајњи антатонизам, те се према филантропима појављују мизантрати, према оптимистима песимисти, према феминисткињама антифеминисти, према семитима антисемити, према религиозним фанатипима крајњи атеисти (170). Или: на једној страни има света што је потребно за ситост и обученост, а на другој нема опога што је најважније (174).
И у самом одевању огледају се контрасти. То исто ни у играма. У констрасту према играма тешке садржине, стоје слободне шаљиве игре (182). Контрасти постоје пи у епском и лирском народном песништву. Они којн су протопоп Недељка шибали камџијама, пред Марком се смерно клањају (192). Отворени контраст показује и онај девојачки благослов у виду клетве: Ој дедијо, на зло налетио: на девојку и на товар с блатом. И на врховима моралне народне филозофије, на пример, пословице служе се у највише примера контрастима (200). Па п у књигама релитиозног састава најлепше саставе чине онп одељци састављени на контраста. Ма пр.: Чули сте да је казано: љуби ближњега свота и мраи на непријатеља свога. А ја вам кажем: ЈЉубите непријатеље своје. Или: Тешко вама који се смејете сад, јер ћете заплакати. Јер, пису ли се гладни слободе хришћани насмејалн својим угњетачима и нису ли ови заплакали: Нису ли богати и моћни у свим револуцијама огладнели в заридали % (310). .