Učitelj
_ 485
игру, али не уживају у њој страсно као други. Друже се махом с неким дететом из сусетства, јер их њихови имућни вршњаци избегавају. Дете од 5 година прича; „Онај Зивуљан, све он, све онај Зивуљан долази код моје куће, па се ми куд мој кош играмо. Правимо колца од тикву, па пи товаримо, па ги онај Зивуљан вуче.“ Овај малишан није пошао у школу, а другује са дечком од 13 година, који је већ изишао из ње, а чије је материјално стање, као и домаће васпитање бедно;: Њега, као и остале сиромашне младиће у селу, избегавају имућни вршњаци. Родитељи кажу своме сину: „Само још једанпут да те видим с онога Зивуљановога, па ћу те лепо научим! Да се саири народ с тебе! Ће рекну: „Види га онај Толин: иде с онога Зивуљановога, ки кад нико други неће д' иде с њега!“ Тако имућни сељаци стварају и одржавају подвојеност између својих синова и сиромашних младића.
Правог другарства у овом периоду после школе нема код омладине у овом месту. На питање: „Имаш ли 'неког друга“ један младић ми одговара: „Јок! Шта ће ми! Дружим се с кога заврнем“. Тек када младиће заинтересује женски свет, а то бива у почетку пубертета, када им се пажња са спољашњег. света окрене на унутрашњи живот, онда имају потребу за верним другом. И тек онда може бити говора о правом другарству. i
Процеси пубертета, развијање нагона, нарочито полног, чине да младићи постају живљи, отворенији и смелији у понашању. У вези са сексуалним нагоном снаже се ниже емоције и страсти. Младић тражи верног друга с којим може разговарати о забрањеним стварима. У почетку саопштавање тајни бива са извесним стидом због сумње у верност друга, али ако му и овај објави иста открића, јаче се зближују и стварају чврсту другарску везу. Онда постају бестидни и дрски и слободно изражавају свој пробуђени нагон и теже да га непосредно задовоље. Ако немају прилике за то задовољење, уживају у безобразним изразима и псовкама и предају се онанији, која их одводи често крајностима у понашању и изазива велике преврате код њих. Младићи који заједнички вештачки изазивају полни нагон постају поверљиви један према другоме, али неповерљиви према околини, од које крију ту недопуштену радњу. Тако, један младић од 16 година саопштава свом верном другу како заједнички онанише са неки својим вршњаком, одлазе на ноћне игранке и састају се са поквареним женама. Два старија младића друже се зато што заједно иду неморалним женама у селу. Један сасвим отворено и без стида описује њихове авантуре. Његова искрена исповест, коју не можемо навести овде, показује да се момци друже баш зато што су сигурни када иду заједно поквареној жени са којом полно опште. Та сигурност даје снаге њиховој сексуалној страсти и појачава њихово другарство.
Полна пожуда, која бива све већа код многих младића у овом селу, показује се у њиховом интересовању за женску младеж, у управљању пажње на спољашност, улепшавању, кинђурењу, истицању, посећивању игранке. (Видети рад Полни нагон и тежња за истицањем код сеоских младића од Љ. Бајића у збирци При-