Žena
ВЕЗЕ ЈНА 531
Четири питања о васпитању деце.
У Америци је већ од дужег времена обичај, да поједини листови, кад је реч о каквом спорном питању, пишу стручњацима и моле их да им изнесу своје мисли. То бива у великој мери у спорним, педагошким питањима, |
Угледан берлински лист: „Берлинер Тагблат“, почео је да подражава америчке новине. Поставио је четири питања, и молио угледне педагоге да му одговоре. Та питања и ти одговори штампани су у
горњем лису.
| Питања су таква да у великој мери могу занимати и наш свет. Реч је до душе о учитељу и деци, али та иста питања тичу се и домаћег васпитања; та иста питања, а и одговори односе се и на родитеље и децу.
Но да изнесемо питање. Ствар је у овоме: Иду улицом један „добар“ и једак „рђав“ дечко. Обојица су по 14 година. Онај „рђави“ каже: Сад ћу да разбијем прозор. Онај „добри“ не вели на то ништа и рђави разбије прозор. Сутра дан зове учитељ и једног и другог дечка настрану и пита сваког посепце: · Знаш ли ти ко је разбио прозор 2 И: Ко је разбио прозор 2
Из озог излазе ова спора питања:
1.) Шта треба да каже онај добри, кад га учи-
тељ пита: — Знаш ли ти ко је разбио прозор 2 2.) Шта треба да каже онај „добри“ кад га учитељ пита: — Ко је разбио прозор 2
3.) Сме ли учитељ уопште да постави деци таква питања.
4.) Има ли учитељ права, присилити децу да му одговоре на прва два питања.
Клара Вибиг одговара: На прво питање треба онај „добри“ да каже: — Знам ко је разбио прозор. — На друго питање треба да одговори: — То не могу да кажем, јер нећу да будем потказивач. Учитељ је имао права да постави прва два питања, али нема права да изнуди од деце одговор.
Немачки педагог Ото Ернст држи, да дете